auto voor personeel

Een auto aanschaffen voor je personeel? Let op de volgende 4 zaken!

Published On 11 mei 2018 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Personeel

Wanneer je een auto wilt aanschaffen voor je personeel, moet jij je eerst goed inlezen. Er kunnen namelijk veel voordelen aanzitten, maar ook nadelen zoals hoge kosten. Daarom moeten de documenten bij het leasen van een auto moeten goed in orde zijn en moeten de gemaakte afspraken voor zowel de medewerker als werkgever acceptabel zijn. Wil je hier meer over te weten komen? Lees dan het artikel!

1. Kosten

De kosten die je moet betalen zijn de leasekosten voor de auto die je betaalt aan de leasemaatschappij. Deze kosten zijn contractueel vastgelegd in een overeenkomst tussen beide partijen. Daarnaast komen hier ook de kosten van benzine bij kijken; door middel van een tankpas worden, in veel gevallen, de zakelijk gereden kilometers bijgehouden. Bij gereden schade en het nodig hebben van nieuwe auto onderdelen, kan het kostenplaatje verhoogd worden. Wanneer er namelijk schade wordt gereden onder werktijd (onopzettelijk!), dan zijn de kosten helaas ook voor de werkgever. Een auto van de zaak kun je echter wel als bedrijfsmiddel zien. Dit betekent dat de autokosten aftrekbaar zijn.

2. Bijtelling

Bij het rijden van 500 of minder privékilometers, vervalt de bijtelling voor de werknemer. Bij meer dan dit aantal kilometers, mag er een bedrag opgeteld worden bij het loon van een werknemer. Vaak ligt dit rond de 22% van de catalogusprijs, maar dit kan lager uitvallen als de auto zeer zuinig is in gebruik. Naast de bijtelling is een auto voor het personeel ook een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde voor personeelsuitbreiding. Veel werkzoekenden zijn ook op zoek naar een auto van de zaak, ook om deze reden doe je er dus je voordeel mee als je een auto aanschaft voor je personeel.

3. Soort auto

Als je een auto wilt aanschaffen voor je personeel, is het belangrijk dat deze auto bij de zaak past. Wanneer men ermee rondrijdt en klanten bezoekt, is dit namelijk het visitekaartje van je bedrijf. Mede hierdoor wordt er vaak gekozen om de auto van de zaak als reclamemiddel in te zitten. Dit kan door een opvallende kleur, het plakken van de bedrijfsnaam en logo op auto en/of een auto volledig te laten ‘wrappen’ om gegarandeerd aandacht te trekken.

4. Looptijd auto van de zaak

Houd vooral rekening met de looptijd van het leasecontract; hier kan vaak na tekenen, niet meer van afgeweken worden. De leasetijd staat vast en er zal voor alle afgesproken jaren betaald moeten worden. Enkele maanden voor het officiële einde van het contract, kunnen er eventueel maanden afgekocht worden. Dit ligt aan de aard van het contract en de relatie die je met de dealer hebt, je snijdt jezelf met een deal als deze uiteraard wel in de vingers. Is het dus een eerste keer, dan raden wij je aan niet gelijk voor 5 jaar te kiezen. Dit is een lange looptijd, vaak loont een auto van de zaak maar het brengt ook kosten met zich mee.

Een auto van de zaak aanschaffen voor je personeel, kan zowel fiscale voordelen opleveren, als een kostenpost zijn. Zorg dat je een goede inzage in de afspraken hebt en maak de juiste beslissingen voordat je een contract tekent met de dealer en je personeel. Uiteraard is het wel zo handig als er een goede parkeergelegenheid voor de deur is en je reclame toevoegt aan de auto, zodat deze door het hele land (of buitenland) herkent zal worden

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *