ecommerce tracking voor succes

Het belang van tracking voor e-commerce succes

Published On 27 december 2023 | By Roeland van Poorten | Overig

Voor e-commerce webshops is het cruciaal om je gebruikers te kennen en te begrijpen. Het bijhouden van waar bezoekers vandaan komen en hoe ze door je website navigeren, biedt waardevolle inzichten die de basis vormen voor het optimaliseren van de gebruikerservaring en het verhogen van conversies. In dit artikel zal de essentie van gebruikerstracking toegelicht worden. Ook hoe je je tracking met het oog op de toekomst accuraat kan laten zijn, met speciale aandacht voor de uitdagingen die adblockers en de AVG-wetgeving met zich meebrengen.

Het Belang van Gebruikerstracking voor E-commerce

1. Inzicht in gebruikersgedrag

Het monitoren van hoe gebruikers op je site terechtkomen, hoe lang ze op je site blijven en welke pagina’s ze bezoeken, biedt waardevolle informatie over hun gedrag. Deze inzichten stellen je in staat om je website te optimaliseren op basis van echte gebruikersinteracties.

2. Doelgerichte marketing

Door te weten welke kanalen de meeste verkeer genereren, kun je gerichtere marketingcampagnes opzetten of kan je specifieke kanelen meer aandacht geven met organische content. Dit zal resulteren in een efficiënter gebruik van je tijd en je marketingbudget en zal leiden tot een betere ROI.

3. Verbeterde personalisatie

Gebruikerstracking maakt personalisatie mogelijk. Door het gedrag van bezoekers te begrijpen, kun je aangepaste aanbiedingen en content leveren, waardoor de kans op conversies toeneemt. Zo kan er een verschil zitten tussen je doelgroep en je werkelijke klant, en die moet je op een andere manier aanspreken.

Uitdagingen met Adblockers en AVG-wetgeving

1. Adblockers als obstakel

Adblockers worden steeds vaker door je bezoekers gebruikt. Deze blokkeren third party scripts van de traditionele trackingmethoden. Dit maakt het moeilijk om een accuraat beeld te krijgen van gebruikersgedrag.

2. AVG

De AVG-wetgeving legt strikte regels op met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens. Het is van cruciaal belang om aan deze regels te voldoen om boetes te voorkomen en het vertrouwen van klanten te behouden. Vanaf 2024 zal de EU strenger zijn wanneer je geen werkend CMP (consent management platform) gebruikt, en in de toekomst zullen bepaalde third party scripts ook niet meer toegestaan zijn.

3. Apple, Firefox & Google

Apple en Firefox geven hun gebruikers al de mogelijkheid om niet meer getrackt te worden via third party scripts. Google gaat daar in 2024 ook mee beginnen met de Google Privacy Sandbox. Dit betekent dat je als webshop- of website-eigenaar deze bezoekers alleen kan tracken als je gebruik maakt van first party scripts en zelf de verzamelde data op een server opslaat.

Server-Side Tagging als Oplossing

1. Onafhankelijk van third party blockers

Server-side tagging verplaatst het trackingproces naar de server en zorgt ervoor dat jij zelf verantwoordelijk wordt voor het verzamelen van de data van je bezoekers. Hierdoor wordt je tracking setup minder gevoelig voor de blokkering van third party scripts door adblockers, browsers of besturingssystemen. De essentiële informatie van je bezoekers kan dan alsnog worden vastgelegd, zelfs als gebruikers adblockers hebben ingeschakeld.

2. AVG-proof gegevens verwerken:

Met server-side tagging kun je gegevens op een AVG-compatibele manier verwerken. Dit houdt in dat informatie van je eigen bezoekers veilig door jezelf wordt behandeld. De grote multinationals zoals Meta of Google hebben dan geen mogelijkheid meer om jouw bezoekers op jouw domein te tracken. Wel kan je nog steeds kiezen om je eigen verzamelde data met hun delen.

3. Betrouwbaarheid en nauwkeurigheid:

Server-side tagging biedt een betrouwbaardere en nauwkeurigere methode voor het bijhouden van gebruikersgedrag, omdat het minder afhankelijk is van de browsers van de gebruikers. En een goede server-side tagging setup met een uitgebreide DataLayer zal ook accurater gebruikersinfo verzamelen dan een script van een derde partij.

Conclusie

Het tracken van gebruikers en hun herkomst is een onmisbaar instrument voor e-commercebedrijven. Met de opkomst van third party blokkerende services en striktere privacywetgeving is het implementeren van server-side tagging essentieel geworden om betrouwbare en conforme gebruikerstracking mogelijk te maken. Server-side tagging is een van dé oplossingen voor het verhogen van je conversies. Door deze technologieën te omarmen, kunnen e-commerceondernemingen waardevolle inzichten blijven verkrijgen die cruciaal zijn voor hun succes in een competitieve online markt.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *