Influencer marketing: juist nu! Dit is waarom en zo pak je het aan
Als ondernemer kan het momenteel best lastig zijn. Waarschijnlijk zullen ook in jouw organisatie verschillende budgetten onder de loep moeten worden genomen. Zijn de middelen voor marketing momenteel even beperkt, dan is dit wellicht de tijd om te focussen op influencer marketing. In dit artikel leggen we uit wat influencer marketing is, waarom je hier juist nu naar zou kijken, en heel belangrijk, hoe je een influencer campagne goed aanpakt.
Wat is influencer marketing en waarom juist nu?
Influencer marketing is het vergroten van een merknaam en het drijven van sales via zogenaamde ‘influencers’, personen op (vaak) sociale media die in een bepaalde doelgroep een groot publiek om zich heen hebben verzameld, en een zekere invloed op de meningen, beslissingen en handelingen van dit publiek kunnen uitoefenen. Kortom, het zijn figuren waar naar geluisterd wordt.
Door de crisis hebben een tweetal trends ervoor gezorgd dat influencer marketing nu bereikbaarder en effectiever dan ooit is. Ten eerste is het sociale mediagebruik door het vele thuiszitten enorm toegenomen. Veel influencers zijn vooral te vinden op sociale media, en hebben hun publiek de afgelopen tijd ontzettend zien groeien. Meer bereik dus.Â
Ten tweede zijn de uitgaven aan advertenties en social media marketing flink gedaald, met name bij bedrijven die door de crisis hebben moeten bezuinigen. Influencers hebben hierop ingespeeld, en om toch adverteerders aan te kunnen trekken, hebben velen hun prijzen tot soms wel 25%Â verlaagd. Goedkoper dus.Â
Hoe maak je een influencer marketing campagne tot een succes?
Influencers inzetten om je publiek te bereiken is als ondernemer momenteel dus zeker te overwegen, vooral als jouw product of service online verkocht wordt. Zijn dit je eerste paar stapjes in de wereld van influencer marketing, dan zijn er echter een aantal zaken om rekening mee te houden.Â
Influencer marketing is marketing naar de influencer
Als ondernemer kun je je al snel blindstaren op de vele volgers van een influencer. Pas er echter voor op dat je deze nummers niet simpelweg als een groot publiek ziet, waar jij met je campagne onbeperkt toegang tot zult krijgen. Bij influencer marketing, in tegenstelling tot directe marketing naar de klant, zit er namelijk een schakel tussen de communicatie: de influencer. Influencer marketing is dan ook geen marketing naar de volgers van de influencer, maar naar de influencer zelf. Die persoon is degene die je wilt bereiken, die je wilt overtuigen en waar je uiteindelijk mee gaat samenwerken.
Een influencer heeft vaak heel erg hard gewerkt om een merkidentiteit neer te zetten en hier een publiek omheen te verzamelen. Ze zullen er alles voor doen om hun naam te beschermen en hun geloofwaardigheid te behouden. Het zal dan ook de influencer zijn die uiteindelijk bepaald welke producten ze willen promoten en welke taal ze hierbij willen gebruiken. Een influencer marketing campagne is dus meer een interactief project in samenwerking met de influencer, niet iets wat je als onderneming gewoon eenzijdig uitrolt via het kanaal van de influencer.
Neem de tijd voor het opzetten van de campagne
Zeker als je nog vrij weinig met influencer marketing te maken hebt gehad, in professionele zin tenminste, dan is het een goed idee om niet te snel te willen gaan. Het kan verleidelijk zijn om snel vooruit te willen schieten, maar de juiste basis leggen is hier cruciaal. Denk eerst goed na over wat je precies met de campagne wilt bereiken. Wie is de doelgroep? Hoe ziet succes eruit en hoe ga je dat straks meten? Heb je eenmaal je target audience en KPI’s afgebakend, dan zal het een stuk makkelijker worden om influencers te selecteren die precies aansluiten bij jouw verwachtingen.
De ene influencer is de andere echter niet, en hoewel ze dezelfde doelgroep adresseren, kunnen ze compleet anders werken. Wees daarom bereid om elke influencer op een gepersonaliseerde manier te benaderen, geef ze zoveel mogelijke ruimte voor creatitiveit en houdt er rekening mee dat elke campagne zijn eigen aandacht gaat vereisen. Doe je dit echter goed, dan zul je zien dat een influencer campagne met vrij weinig middelen, enorm effectief kan zijn.
Verwacht niet meteen resultaat
Hoewel een influencer campagne als een bom kan inslaan, is het meer waarschijnlijk dat het een geleidelijker effect heeft. Verwacht dan ook niet onmiddellijk resultaat, maar beschouw influencer marketing, net als bijvoorbeeld linkbuilding, SEO en een sociale media strategie, als een langetermijnproject.
Hoewel een mooie piek in verkopen zeker mogelijk is, moet je influencer marketing ook zien als een manier om naamsbekendheid, geloofwaardigheid en merkvertrouwen te vergroten. Het is daarom, nogmaals, belangrijk om vooraf een strategie te bedenken en uit te werken met welke KPI’s de campagne gaat beïnvloeden.
Wees ook bereid om tijdens de campagne aanpassingen te maken en in te spelen op tussentijdse resultaten. Zie een influencer marketing campagne tot slot niet als een losstaand wezen, maar integreer de activiteiten in de rest van je marketingstrategie.