relatiegeschenken

De voordelen van relatiegeschenken voor je marketing

Published On 11 februari 2019 | By Nathalie Brouwers | Marketing

Pluk de vruchten van de inzet van relatiegeschenken voor de marketing van je bedrijf! Promotionele producten kunnen een grote rol spelen bij het opbouwen van naamsbekendheid en je merkidentiteit. Vele bedrijven maken gebruik van bedrukte give-aways om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Het inzetten van relatiegeschenken bij je promotieacties heeft vele voordelen. We geven een overzicht van de belangrijkste redenen om relatieartikelen te bedrukken met jouw reclameboodschap. 

1. Je naamsbekendheid vergroten

Met relatiegeschenken die een opdruk van jouw bedrijfsnaam of logo hebben, zorg je voor een blijvende herinnering aan jouw bedrijf en producten. Door de bedrukte weggevers ben je regelmatig in beeld bij je klanten en dat vergroot je naamsbekendheid. Als je bijvoorbeeld tassen, mokken of strandlakens met jouw bedrukking weggeeft, maken de ontvangers hiermee gratis reclame voor jou. Door slim gebruik te maken van relatiegeschenken werk je bovendien aan een positief imago. Zie het als een extra luxe visitekaartje. 

2. Je aanbod extra aantrekkelijk maken

Om je producten of diensten te verkopen, is het belangrijk om met een aantrekkelijk aanbod te komen. In plaats van een korting te geven, kun je er een gratis weggever bij doen. Het met jouw logo bedrukte relatiegeschenk zou jou minder moeten kosten dan de korting, maar voor de klant moet de waarde groter lijken. Denk bijvoorbeeld aan het weggeven van een luxe draagbare speaker. Voor de klant vertegenwoordigt de give-away een waarde van dertig euro, terwijl het jou slechts tien euro kost. Hiermee verbeter je jouw marges en de waarde van de aankoop voor de klant. De gratis weggever zal je klant beleven als een goede deal. Dit levert een positieve ervaring op met jouw merk en dat is goed voor je imago. Hierdoor vergroot je de kans dat klanten bij je terug zullen komen voor andere aankopen. 

3. Je aanbod toespitsen op je doelgroep

Met je marketingstrategie wil je graag een bepaalde doelgroep benaderen. Bij je keuze voor een bepaald relatiegeschenk en de vormgeving daarvan kan je helemaal inspelen op de voorkeuren van je doelgroep. Je kan je relatieartikelen zo laten maken dat ze perfect passen in je volgende promotieactie. Denk bij de vormgeving bijvoorbeeld aan een specifieke tekst, bepaalde kleuren of een give-away die helemaal op maat gemaakt is. Met relatiegeschenken kun je een doelgroep kortom op een unieke en effectieve manier aanspreken. 

4. Langer in beeld blijven bij je doelgroep

Advertenties in kranten of op een website trekken maar voor een korte tijd de aandacht. Relatiegeschenken worden echter bewaard en voor een langere tijd regelmatig gebruikt. Een promotionele pen of een notitieblok met jouw logo zal je doelgroep herhaaldelijk herinneren aan jouw bedrijf. Doordat je vaker in beeld bent, zullen potentiële klanten sneller aan jou denken als ze jouw producten nodig hebben. 

5. Het aantal bezoekers van je beursstand verhogen

Als je op een beurs staat, zul je met relatiegeschenken meer bezoekers in je stand krijgen. Gratis weggevers doen het altijd goed op beurzen en veel bezoekers zoeken er actief naar. Door bezoekers van je stand een leuke give-away uit te reiken, vergroot je de interesse voor jouw bedrijf. Uiteraard is het hierbij ook slim om contactgegevens van potentiële klanten te verzamelen, dus vraag bij het weggeven van een relatiegeschenk om een visitekaartje of laat een formulier voor een prijsvraag invullen. 

6. Klanten binden

Klantenbinding is goed voor de omzet van je bedrijf. Hiervoor moet je echter wel wat doen en relatiegeschenken kunnen hierbij helpen. Door je klanten af en toe een mooi geschenk te geven, toon je waardering aan je klant. Hiermee werk je aan een duurzame relatie. Je kan je relatieartikelen perfect afstemmen op bepaalde doelgroepen en zo de nodige goodwill kweken. 

7. Waardevolle advertentieruimte op een gebruiksartikel

Bij advertenties in tijdschriften of op internet moet je doelgroep daar aanwezig zijn. Je kan het ook omdraaien en zorgen dat jouw bedrijfsnaam aanwezig is in de directe omgeving van de potentiële klant. Bedrukte relatiegeschenken op bureaus op kantoor, zoals rekenmachines of USB sticks, zijn daar een voorbeeld van. Een plekje voor jouw give-away bij het beeldscherm van de computer of in de vergaderzaal van jouw doelgroep is zeer waardevol voor het promoten van jouw bedrijf. Ook relatiegeschenken die bijvoorbeeld te gebruiken zijn in de auto of tijdens een vakantie, zorgen voor zichtbaarheid van jouw reclameboodschap.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *