loyalty apps

3 cases van succesvolle loyaliteitsprogramma’s

Published On 4 oktober 2018 | By Roeland van Poorten | Marketing

Het is een van de meest succesvolle manieren om trouwe klanten aan je te binden: loyaliteitsprogramma’s. Bedrijven hebben vaak mooie marketingplannen met grote doelen en leuke slogans. Maar waarom als bedrijf meer focussen op e-mailmarketing bijvoorbeeld, als je klanten ook aan je kunt binden met een goed loyaliteitsprogramma? Het is heel simpel om loyaliteitsprogramma’s in te zetten, maar maak je loyaliteitsprogramma wel meetbaar: deze 3 belangrijke KPI’s helpen je daarbij. En als je een slimme loyalty app gebruikt, wordt het allemaal nog eenvoudiger. Deze 3 voorbeelden van succesvolle loyaliteitsprogramma’s helpen je alvast op weg.

1. Sparen voor gratis artikelen

Eens in de zoveel tijd is het hele land in rep en roer. Je kunt weer ergens sparen voor gratis artikelen. Het zijn vaak supermarkten die dergelijke acties op touw zetten. Wie herinnert zich niet de kristallen glazen die je bij Albert Heijn bij elkaar kon sparen. Of de raceauto van Max Verstappen van supermarktketen Jumbo? Maar het kan ook iets minder opvallend, bijvoorbeeld door te sparen voor lunchboxen, handdoeken of pannen. Alle acties zorgen ervoor dat mensen meer geld in de winkel besteden, ze willen net die laatste paar zegels bij elkaar sparen om het product van hun keuze te kunnen bemachtigen.

2. Sparen voor korting

Een andere, slimme manier om klanten aan je te binden is het gebruik van spaarpunten. Een klant krijgt bij iedere bestede euro, vijf euro of tien euro punten. Drogisterij Kruidvat en warenhuis Hema maken hier bijvoorbeeld slim gebruik van. Bij elke aankoop laat de klant zijn of haar klantenpas scannen zodat er punten kunnen worden bijgeschreven. Die punten kunnen worden ingewisseld voor gratis producten of interessante kortingen. Wanneer klanten de keuze hebben tussen twee winkels voor hetzelfde product, zullen zij sneller voor de winkel met het spaarsysteem kiezen, omdat ze daar punten kunnen sparen waar ze later weer profijt van hebben. Een handige manier van klantenbinding dus.

3. Sparen voor voordeel

Een derde vorm van een goed loyaliteitsprogramma is het frequent flyer programma voor mensen die regelmatig vliegen. Kopen mensen hun vliegtickets vaak bij dezelfde maatschappij, dan sparen ze daar voor mooie kortingen én speciale privileges voor hun toekomstige vluchten. Ze kunnen hun punten bijvoorbeeld inwisselen voor voorrang bij het inchecken en toegang tot VIP-lounges op de luchthaven. Ook exclusieve aanbiedingen die klanten van supermarkten voorgeschoteld krijgen op basis van hun vorige aankopen zijn een voorbeeld van deze manier van sparen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *