duurzame relatiegeschenken

Trend 2019: duurzame relatiegeschenken. Haak jij hier al op in?

Published On 14 maart 2019 | By Nathalie Brouwers | Marketing

Het klimaat en milieu zijn anno 2019 onderwerpen die steeds meer mensen aan het hart gaan. Dat geldt ook voor ondernemers. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat daarom voor veel bedrijven hoog op de agenda en maakt daarmee deel uit van de strategie en bedrijfsvoering. Zij nemen hun verantwoordelijkheid en investeren in duurzame producten en diensten. Dit is goed voor het milieu én voor het groene imago van het bedrijf. Duurzame relatiegeschenken zijn daarbij een krachtig en populair marketingmiddel. Zeker als ze ook nog eens gepersonaliseerd worden.

Wat zijn duurzame relatiegeschenken?

Duurzaamheid is een breed begrip. Dat geldt voor duurzaam ondernemen én voor duurzame relatiegeschenken. Duurzaamheid gaat over voldoen aan de behoeften van vandaag met oog voor de mensen, het milieu en de economie van morgen. Duurzame ondernemers nemen dus hun verantwoordelijkheid voor de wereld van toekomstige generaties. Als je dit vertaalt naar relatiegeschenken, dan betekent dit dat deze artikelen milieubewustzijn stimuleren, verspilling tegengaan en/of op verantwoorde wijze geproduceerd worden. Over het algemeen kun je daarom stellen dat er 6 categorieën duurzame relatiegeschenken zijn:

  1. Herbruikbare drinkflessen;
  2. Solar artikelen;
  3. Artikelen gemaakt van gerecyclede materialen;
  4. Bespaarproducten;
  5. Groene ‘groei en bloei’ artikelen;
  6. Herbruikbare tassen.

Hierbij kun je het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Voor nog geen €0,20 heb je al een ecologische pen van gerecyclede, natuurlijke materialen. Of pak uit met bijvoorbeeld een multifunctionele solar charger.

Passend bij je bedrijf

De ene onderneming is de andere niet. Om het meeste te halen uit je duurzame relatiegeschenken, kies je daarom voor artikelen die aansluiten bij je bedrijf, de gelegenheid en de doelgroep. Zo kun je met een goed gekozen relatiegeschenk een bepaalde boodschap benadrukken, een actie onder de aandacht brengen of de identiteit van je bedrijf illustreren. Denk aan ecologische notitieboekjes tijdens een workshop, opladers op zonne-energie om je klanten letterlijk energie te geven, een mini-moestuin voor een vruchtbare samenwerking of een douchezandloper bij een informatiepakket over waterbesparing.

Ecologisch bedrukken

Om te zorgen voor positieve en blijvende indruk, is het laten bedrukken van de duurzame relatiegeschenken aan te raden. Het is natuurlijk een extra investering, maar wel een die zich dubbel en dwars terugbetaalt. Door je ecologische artikelen te laten bedrukken met je eigen bedrijfsnaam, logo, slogan of een persoonlijke boodschap, haal je het maximale uit je relatiegeschenken: je benadrukt het duurzame karakter van je onderneming én je trekt de aandacht van je zakelijke relaties. Op een positieve en originele manier. Klanten en prospects zullen jouw bedrijf zo sneller associëren met duurzaam, maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk. Daarmee zijn duurzame, ecologische of groene relatiegeschenken een wezenlijk onderdeel van de duurzaamheidsmissie van je bedrijf.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *