social media tips

3 handige social media tips voor startende ondernemers

Published On 28 maart 2019 | By Nathalie Brouwers | Bedrijf Laten Groeien

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Zowel privé als zakelijk. Voor een startende ondernemer is het dé manier om snel naamsbekendheid te creëren en in gesprek te gaan met de doelgroep. Niet gek dus dat kanalen als Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter en YouTube tegenwoordig een essentieel onderdeel vormen van een goede marketingstrategie. Toch hebben veel startende ondernemers moeite om de gewenste resultaten te bereiken met social media. Daarom geven we in dit artikel 3 handige social media tips om te zorgen voor meer bereik, conversie en interactie.

1. Bepaal je social media strategie

Om als bedrijf actiever te zijn op social media, moet je weten wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Kortom, je hebt een social media strategie nodig. Zie het als een plan van aanpak waarin je omschrijft waarom en op welke manier je social media gaat inzetten. Met zo’n strategie maak je concreet:

  • Wat je doelstellingen zijn; wat wil je bereiken en hoe kun je dit omzetten naar meetbare doelen?
  • Wie je doelgroep is; wat vinden zij interessant en op welke kanalen zijn zij het meest actief?
  • Wat voor soort content je wilt publiceren; wat past het beste bij je doelgroep?
  • Hoe vaak je content wilt delen; welke frequentie is haalbaar en wanneer kun je het beste posten?

2. Maak een content plan

Zodra je de basis hebt gelegd, kun je aan de slag met het daadwerkelijk vullen van de door jouw gekozen social media kanalen. Dit doe je met behulp van content. Denk bijvoorbeeld aan blogs, foto’s, video’s en infographics. Als het goed is, heb je met behulp van je social media strategie al bepaalt welke content het beste aansluit bij jouw doelgroep en welke kanalen je daarvoor wilt inzetten. Omdat één enkel blogartikel of zo nu en dan een tweet geen zoden aan de dijk zet, is het aan te raden om een content plan te maken. Dit doe je door:

  1. Een overzicht te maken met geschikte onderwerpen. Gebrek aan inspiratie? Vraag je doelgroep met welke problemen ze zitten of op welke vragen ze antwoord willen hebben.
  2. Deze onderwerpen te vertalen naar geschikte content. Daarbij kun je overwegen om een onderwerp op verschillende manieren te belichten. Bijvoorbeeld in een video en in infographic.
  3. Een praktische planning te maken voor elk bericht dat je de wereld in stuurt. Een goede contentkalender is daarbij onmisbaar.

3. Zoek de interactie op

Een belangrijk aspect van social media marketing is daarnaast de interactie met je doelgroep. Reageer daarom altijd snel en adequaat op vragen en klachten. Spoor tevens je doelgroep aan om te reageren en content te delen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat gasten of klanten foto’s uploaden van jouw producten, maaltijden of evenement. Dit geeft je namelijk de kans om een grotere betrokkenheid te creëren en op de hoogte te blijven van wat je doelgroep belangrijk vindt. Analyseer tegelijkertijd het effect van je strategie met behulp van social media monitoring. Zo weet je precies of je op de goede weg zit en in hoeverre de door jouw gestelde doelen haalbaar zijn. Dit doe je onder andere door in kaart te brengen welke social media posts veel gedeeld en geliket worden. Wat kun je daaruit afleiden? Welke onderwerpen zijn populair? Reageert jouw doelgroep beter op een Instagram post of op een LinkedIn blog? Doe hier je voordeel mee en pas je social media strategie indien nodig aan. Op deze manier zorg je voor meer betrokkenheid van je doelgroep, wat uiteindelijk leidt tot een groter bereik en meer conversie.

Social media marketing vergt tijd en kennis. Heb je deze laatste nog niet in huis? Volg dan een social media training, een zorg dat je op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *