originele relatiegeschenken

Hoe haal je als bedrijf het maximale uit relatiegeschenken?

Published On 5 maart 2019 | By Roeland van Poorten | Marketing

De meeste ondernemers hebben het ontzettend druk. Uitgebreid stilstaan bij het geven van originele relatiegeschenken schiet er daardoor helaas vaak bij in. Het is echter niet alleen belangrijk dát je iets geeft, maar ook wat je geeft. Een cadeau dat niet goed past bij de ontvanger mist zijn doel, ook als het met de beste bedoelingen gegeven is. Het is daarom wel degelijk belangrijk om stil te staan bij de vraag; wat zou mijn relatie nu echt graag willen ontvangen? Door het creëren van de juiste match tussen cadeau en ontvanger, haal je het maximale uit het geven van relatiegeschenken. Hieronder lees je enkele tips om deze juiste match tot stand te brengen!

Stel je doel vast

Relatiegeschenken zijn zeer geschikt om de relatie met klanten te versterken en je naamsbekendheid te vergroten. Hoe vind je nu een relatiegeschenk dat perfect bij jouw (potentiële) klant past? Allereerst is het belangrijk om vast te stellen met welk doel je iets wil schenken. Wellicht wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten of reclame maken voor een bepaalde dienst. Ook is het mogelijk dat je een specifieke klant ergens voor wil bedanken of dat je de relatie met je klanten in zijn algemeenheid wil versterken. Kies vooraf duidelijk je doel en bepaal wat je wil bereiken met het relatiegeschenk. Daardoor wordt het eenvoudiger om vast te stellen met welk type relatiegeschenk dit doel bereikt kan worden. 

Durf te kiezen voor duurzaam

Veel ondernemers willen met een relatiegeschenk vooral hun eigen naam promoten of een wow-effect creëren. Pennen en petjes met schreeuwerige logo’s die zonder duidelijk doel vervaardigd en weggegeven worden, generen echter nauwelijks effect. Door heel veel kleine dingen weg te geven of door juist een heel groot cadeau te schenken, creëer je slechts een snel en tijdelijk effect. Wie echt iets wil bereiken met het geven van relatiegeschenken, moet daarom durven kiezen voor een duurzaam effect. Vraag jezelf daarom af; is de ontvanger over een maand nog blij met dit geschenk?

Ga voor persoonlijk en origineel 

We hebben de neiging om bij het kiezen van een cadeau vooral vanuit ons eigen perspectief te denken. Het is echter, in het verlengde van wat hierboven besproken is, belangrijk om jezelf vooral in het perspectief van de ontvanger te verplaatsen. Durf dus te kiezen voor een persoonlijk en origineel cadeau: alleen zo geef je een goed cadeau. Het ontwerpen van een cadeau met een persoonlijke opdruk voor die ene specifieke klant is wellicht prijzig, maar maakt wel blijvend indruk. Geef daarom liever sporadisch een wat duurder geschenk waarover goed is nagedacht, dan regelmatig een nietszeggend cadeau.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *