personeel werven voor je bedrijf

Waarop moet je letten bij het werven van personeel?

Published On 29 januari 2017 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Bedrijf Laten Groeien, Personeel

Je bent zo sterk als je zwakste schakel, deze uitspraak kom je regelmatig tegen binnen teams en groepen. Binnen een bedrijf is dat eigenlijk niet anders. Samen met jouw personeel ben je verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen van je onderneming en zorg je ervoor dat je dag in en dag uit kwaliteit kunt leveren. Het werven van personeel is daarom een zeer belangrijke taak die helaas nog regelmatig ondergewaardeerd wordt. Maar hoe werf je het juiste personeel? In dit artikel helpen we je een op weg aan de hand van een aantal tips!

Details

Details zijn erg belangrijk en vertellen vaak een hoop over de sollicitant die je wellicht gaat aannemen. Details in een sollicitatiebrief, cv of zelfs in een sollicitatiegesprek kunnen je op punten wijzen die veel zeggen over iemands karakter of functioneren. Vervolgens kun jij hieruit opmaken om iemand wel of niet aan te nemen en bespaar veel tijd, moeite en wellicht een verkeerde keuze!

Past iemand binnen het team?

Een ander belangrijk punt waar niet altijd op wordt gelet bij het werven van personeel, is het groepsverband. Natuurlijk selecteer je grotendeels op iemands karakter en competenties maar daarnaast is het ook zeker verstandig om te kijken in hoeverre iemand in je huidige team past. Zeker wanneer er regelmatig wordt samengewerkt is het verstandig om te kijken hoe een sollicitant binnen de groep past. Een slechte klik kan de productiviteit of de kwaliteit van het werk namelijk erg verstoren!

Geschikt of ongeschikt?

Tenslotte is het van belang dat je goed nagaat of een potentiële kandidaat geschikt is voor het werk die je aanbiedt. Sommige beroepen kunnen namelijk meer vragen van mensen andere beroepen. Denk bijvoorbeeld aan beroepen in de scheepvaart, of andere beroepen waar men langere tijd van huis is of onder hoge druk komen te staan. Probeer een goed beeld te krijgen van het karakter van de sollicitant. Op die manier kun je proberen een inschatting te maken van hoe geschikt iemand is voor het werk dat je aanbiedt.

Uiteindelijk zal je altijd zelf een zo goed mogelijke keuze moeten maken op basis van je bevindingen. Bovenstaande tips, samen met je intuïtie, brengen je vaak een heel eind. En mocht je een keer een foutje maken, dan is dat uiteraard een prima leerproces voor jezelf als werknemer waar je in de toekomst alleen maar de vruchten van zal plukken!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *