4 tips voor het vinden van geschikt personeel
Met het bestaan van zoveel potentiële kandidaten, kan het vinden van geschikt personeel een lastige opgave zijn. Het nieuwe personeel moet niet alleen aan je eisenpakket voldoen, hij of zij moet ook binnen het team passen. Maar hoe vind je zo iemand? In dit artikel geven wij je 4 tips: van het inschakelen van een uitzendbureau tot het niet vergeten van mobiel gebruik.
1. Schakel een uitzendbureau in
Het inschakelen van een uitzendbureau is ideaal wanneer je op zoek bent naar geschikt personeel voor (on)bepaalde tijd. Waar je zelf misschien geen tijd voor hebt, kan een uitzendbureau gericht voor je te werk gaan. Zo hebben zij een uitgebreid netwerk klaarstaan van waaruit kandidaten geselecteerd kunnen worden. Op deze wijze kun je eenvoudig geschikt personeel vinden: personeel dat aan je eisenpakket voldoet en al voorgeselecteerd is. Daarnaast neemt een uitzendbureau de werkzaamheden omtrent het zoekwerk en contracten voor je uit handen.
2. Maak gebruik van online media
Een andere tip voor het vinden van geschikt personeel is: maak gebruik van online media. Online media (denk aan social media, zoals Facebook, Instagram en Twitter, en zakelijke platformen, zoals LinkedIn) is een steeds bekender en groter wordend medium voor het werven van geschikt personeel. De kracht van online media is ongekend. Zo kan Facebook je een heel eind op weg helpen en zijn advertenties op LinkedIn een sterk middel om geschikt personeel te werven. Let er bij het verspreiden van je vacature wel op dat het werknemersprofiel, eisenpakket en beschikbaarheid duidelijk zijn aangegeven. Daarnaast dien je woorden te gebruiken die jouw doelgroep ook gebruikt. Dit om de online vindbaarheid van jouw vacature te verhogen.
3. Experimenteer met de vacatureteksten
Voortbordurend op het voorgaande is onze volgende tip: experimenteer met je vacatureteksten. Het is niet erg om te schaven en te schrappen net zo lang totdat je tevreden bent met de reacties die je krijgt op jouw vacatures. Een vacaturetekst met 250 tot 700 woorden levert 2,5 keer meer sollicitaties op en de ideale vacaturetitel bestaat uit 80 karakters of minder.
4. Vergeet mobiel gebruik niet
Een sleutelwoord voor wanneer je op zoek bent naar goed personeel is: mobielvriendelijk. Het aandeel bezoekers van websites via desktop neemt steeds verder af. Het is dan ook van belang om het online sollicitatieproces te optimaliseren voor zowel desktop als mobiele apparaten. Dit om te voorkomen dat potentiële kandidaten afhaken vanwege een gebruiksonvriendelijke mobiele ervaring. Dat maakt dat een responsive design – een website die zich aanpast aan de schermgrootte van het device dat iemand gebruikt – belangrijker is dan ooit. Zorg er daarnaast voor dat het aantal stappen in het sollicitatieproces tot een minimum is beperkt.
Dit zijn slechts een paar van de tips voor het vinden van geschikt personeel. Van welke tip had jij nog niet gehoord?