Online marketingstrategie: waar moet je rekening mee houden?
De marketingwereld houdt zich steeds meer bezig met het online gedeelte van marketing. Internet speelt tegenwoordig zo’n belangrijke rol dat veel van de marketing voor bedrijven zich online afspeelt. Je kunt als bedrijf echter niet als een kip zonder kop beginnen met online marketing, dat zal zorgen voor tegenvallende resultaten en teleurstellingen. Daarom wil je een gedegen online marketingstrategie ontwikkelen om zoveel mogelijk resultaat te kunnen behalen dankzij online marketing. Maar waar moet je precies rekening mee houden bij een online marketingstrategie?
Breng eerst de situatie in kaart
Voordat je überhaupt kunt beginnen met het ontwikkelen van een online marketingstrategie moet je eerst kijken hoe jouw specifieke situatie op dit moment is. Daarbij zal je vragen moeten stellen. Vragen als: ‘Wie zijn mijn klanten?’ ‘Hoe kom ik met hen in contact?’ of ‘Wat zijn de doelstellingen voor het komende jaar?’. Zonder de situatie in kaart te brengen en zonder te weten waar je naartoe wilt werken is het onmogelijk om te bepalen welke middelen je gaat inzetten. Geen bedrijf is hetzelfde, wat betekent dat een online marketingstrategie en de bijbehorende middelen er voor elk bedrijf anders uitzien. Het maakt nogal verschil of jouw focus op het binnenhalen van nieuwe klanten ligt of op het vergroten van je merkbekendheid.
Kies de voor jou meest effectieve kanalen
Heb je de situatie eenmaal in kaart gebracht, dan kun je gaan kijken wat voor jou de meest effectieve kanalen zijn waarmee je jouw online marketing gaat uitvoeren. Belangrijk is dat je je hierbij baseert op de stap hiervoor. Die stap levert namelijk data op. Het is zaak om te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt op het internet, hoe zij zoeken op het internet en welke kanalen waardevolle bezoekers voor jouw website opleveren. Wat leverde de (online) marketing tot nu toe op en welke kanalen kunnen bijdragen aan de doelen die je in het begin hebt opgesteld?
Bepaal doelen per kanaal
Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor de kanalen die je wilt inzetten voor de doelen die je hebt opgesteld, kun je verder gaan met het specificeren van deze doelen per kanaal. Wat wil je bereiken per kanaal? Doe dit bijvoorbeeld per kwartaal. Zo heb je meteen een planning voor de uitvoering van je online marketingstrategie. Maak de uitwerking van de online marketing per kanaal meetbaar zodat je alles perfect kunt monitoren.
Dankzij deze stappen heb je een strategie ontwikkeld en kun je beginnen aan de uitvoeren. Vervolgens is het zaak alles te blijven monitoren en waar nodig bij te sturen.