wat te doen als je je onderneming beeindigt

Wat moet je doen als je jouw onderneming beëindigt?

Published On 4 september 2018 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Overig

Het kan door wat voor reden dan ook voorkomen dat je tot het besluit komt om jouw onderneming te beëindigen. Wanneer deze ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel dient deze uitgeschreven te worden. De Belastingdienst wordt dan op de hoogte gebracht. Wanneer je niet geregistreerd staat bij de KvK is het aan jou om de Belastingdienst door te geven dat je de onderneming gaat stopzetten.

Welke stappen doorloop je?

Wanneer je jouw onderneming beëindigt of verkoopt of wanneer de rechtsvorm verandert is er sprake van een staking. Er zijn dan een aantal actiepunten die je dient uit te voeren om alle zaken in orde te maken. Zo moet de administratie van het bedrijf netjes en volledig afgesloten worden (niet vergeten om de administratie nog zeker 7 jaar te bewaren), de jaarstukken tot aan de beëindiging moeten opgemaakt worden en in je belastingaangifte dien je aan te geven wat de btw is van de goederen die overgaan naar privégebruik.

Stappenplan

Om het wat overzichtelijker te maken hebben we een stappenplan gemaakt waardoor je er zeker van bent dat alle zaken verzorgd zijn:

1. Uitschrijving Handelsregister

De eerste stap is het uitschrijven bij het Handelsregister van de KvK. Dit is waarschijnlijk de eenvoudigste stap uit het proces: het kan makkelijk via de website van de KvK.

2. Controleer de afmelding Belastingdienst

Bij een uitschrijving zal de KvK de Belastingdienst op de hoogte brengen. Echter om 100% zeker te zijn van de zaak is het aan te raden om zelf te controleren of dit daadwerkelijk gebeurd is.

3. Beëindig alle bedrijfsverzekeringen

Indien je verzekeringen hebt lopen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf dien je deze tijdig op te zeggen.

4. Beëindig de hosting en domeinnaam van je website

Zorg dat alle automatische verlengingen gekoppeld aan de website worden uitgeschakeld, zo voorkom je dat jouw websitehosting of domeinnaam worden verlengd terwijl je bezig bent met het sluiten van het bedrijf. Dit kan uiteraard bij de hosting zelf.

5. Controleer je recht op stakingsaftrek

In sommige gevallen kom je in aanmerking voor stakingsaftrek. Dit is een aftrekpost die ervoor zorgt dat de te betalen belasting omlaag gaat. Met de hulp van een professional binnen een accountantskantoor kun je deze zaken uitzoeken zodat je er zo voordelig mogelijk uitkomt.

6. Voltooi de administratie en sla deze goed op

Maak een eindbalans en jaarrekening op. Zelfs wanneer je halverwege het jaar stopt, dien je alle boeken op te maken en de administratie compleet te maken. Als jouw administratie is afgesloten dien je deze goed op te slaan en nog 7 jaar bewaren.

Het beginnen van een bedrijf is makkelijk, maar het beëindigen is een stuk lastiger. Als je aan alle bovenstaande punten denkt komt het allemaal goed, al gaat er wel wat tijd overheen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *