seo tips kleine ondernemer

4 SEO tips voor de kleine ondernemer

Published On 2 juli 2019 | By Hendrik Koster | Marketing

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is dé manier om hogerop te komen in zoekresultaten op Google. Een website met goede SEO betekent dus dat jouw bedrijf sneller gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Echter is het logisch om als klein bedrijf niet al te veel te willen investeren in SEO. Met deze vier tips zul je met geen of weinig geld toch hoger in de zoekresultaten komen.

Tip 1: Zet je bedrijf op Google Maps

Zelfs als je denkt dat deze tip niet op jou van toepassing is, bijvoorbeeld omdat je een webshop hebt, kan dit een goede tip zijn. Omdat dit goed is voor de lokale SEO zullen mensen in de buurt zo sneller bij jou uitkomen. Stel je voor dat je bedrijf in Amsterdam staat en je verkoopt online fotolijstjes. Als iemand dan zoekt op ‘Amsterdam fotolijstjes’, komen ze bij jou uit. Misschien wilden ze in eerste instantie wel naar een fysieke winkel, maar als ze jouw webshop zien beseffen ze dat ze het ook online kunnen bestellen. 

Als je wel een fysiek bedrijf hebt is het van belang dat je duidelijke openingstijden erop zet en het adres klopt. Ook is het fijn om een aantal goede reviews te hebben, vraag je klanten om deze achter te laten. 

Tip 2: Optimaliseer je website

Deze tip houdt wel iets meer in dan alleen je bedrijf op Google Maps zetten, want je moet je gehele website aanpakken. Als je een kleine website hebt, heb je geluk, want dan zijn het maar een aantal pagina’s. Maar deze moeten dan ook wel meteen heel goed zijn om opgepikt te worden door Google. Zo moet er geen dubbele content op staan en moet je geen content die van andere websites is overgenomen gebruiken. Daarnaast is het gebruik van tussenkopjes heel belangrijk, hierin plaats je de belangrijkste zoekwoorden. 

Tip 3: Vind de juiste zoekwoorden met een SEO tool

Hoe je deze zoekwoorden vindt? Dat doe je door middel van een SEO-tool. Dit kan onder andere met de Google Adwords Zoekwoordenplanner. Hierin zie je precies hoeveel keer per maand er op voor jou belangrijke zoekwoorden gezocht wordt. Ook krijg je suggesties voor andere zoekwoorden waar jij misschien niet zo snel aan hebt gedacht. Het is belangrijk dat je niet alleen target op zoekwoorden met de meeste volume, deze zullen namelijk op andere websites ook al veel woorden gebruikt. Gebruik ook de woorden waar minder op wordt gezocht, zo target je ook deze groep mensen en is de kans groter dat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan.

Tip 4: Huur een specialist in

Ben je bang dat dit allemaal iets te hoog gegrepen is of te veel werk is? Huur dan een (freelance) seo specialist in. Deze kan jouw hele website optimaliseren voor Google, maar ook simpelweg advies geven over hoe jij je website kunt aanpassen. Dit is een aanrader voor veel mensen omdat het toch nogal lastig is om precies te weten wat je moet doen. Daarnaast krijg je na optimalisatie rapporten, hierin kun je precies zien hoe jouw site in de zoekresultaten is gestegen. Zo is het minder abstract en zie je ook de resultaten.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *