akkoord gesloten over relatiegeschenken

Het belang van relatiegeschenken voor het onderhouden van je relaties

Published On 26 maart 2018 | By Roeland van Poorten | Marketing

Relatiegeschenken kunnen van grote waarde zijn voor je organisatie. Het lijkt misschien ouderwets, maar niets is minder waar. Vanwege de effectiviteit van relatiegeschenken is deze marketingtool onmisbaar voor je bedrijf. Het kleine gebaar heeft vele voordelen, deze worden in dit artikel verder toegelicht. Van de effecten die het heeft op het relatiemanagement tot de advertentiemogelijkheden die het je organisatie kan opleveren. Niet alleen worden de voordelen besproken, de trends op het gebied van relatiegeschenken komen ook aan bod.

Voordeel van het geven van een geschenk

Het grootste voordeel van relatiegeschenken is een voor de hand liggend aspect: het verbeteren van de klantrelaties. Niet alleen voor het verbeteren van klantrelaties kunnen relatiegeschenken ingezet worden, ook voor het bedanken van de samenwerking worden er geschenken aan relaties gegeven. Het relatiemanagement heeft hier dus veel profijt van. Het kleine gebaar kan een grote werking hebben. Het is voor de meerderheid van de mensen een leuke beleving om een geschenk te krijgen. Ongeacht het geschenk is hier dus al je voordeel uit te halen. Het blijkt dat meer dan de helft van de ontvangers van relatiegeschenken het desbetreffende bedrijf sneller herinnert dan wanneer er geen relatiegeschenk wordt ontvangen.

Niet alleen het krijgen is leuk

Niet alleen is het krijgen van een geschenk een leuke beleving voor de ontvanger, het bedrijf die het relatiegeschenk geeft heeft hier ook baat bij. Relatiegeschenken bevatten in bijna alle gevallen de naam en het logo van het desbetreffende bedrijf. De reclame die hiermee gemaakt wordt is meer waard dan je in eerste instantie zou denken en bereikt veel mensen. Een simpel relatiegeschenk als een pen wordt doorgaans door meer dan vijf mensen per dag gebruikt en langer dan een jaar bewaart. Dat is een enorm aantal mensen die in contact komen met je bedrijf.

Wat te schenken?

Maar wat kun je als relatiegeschenk geven aan de partners waarmee je hebt samengewerkt? De mogelijkheden zijn eindeloos. De trends op het gebied van relatiegeschenken zijn op dit moment duurzaamheid en technologie. Daarnaast wordt een persoonlijke benadering ook gewaardeerd. Relatiegeschenken die je hierbij zou kunnen bedenken zijn powerbanks voor telefoons, je kunt papieren tassen bedrukken om de duurzaamheid te waarborgen of het meest populaire geschenk: een USB-stick. Onze tip? Kijk wat het beste past in je branche en waar je klanten van houden, of vaak gebruiken. Van een doorsnee pen tot een verzorging set, niets is te gek maar zorg dat het past bij jouw organisatie en de organisatie aan wie je het geschenk geeft.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *