overhead kosten van het bedrijf

Overheadkosten binnen je onderneming; waar bestaan deze uit en hoe beperk je het?

Published On 18 mei 2017 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Financieel

Het is een veelgehoorde term binnen veel bedrijven en ondernemingen: overheadkosten. Maar wat zijn het eigenlijk en waar bestaan ze uit? Overheadkosten zijn het beste te omschrijven als alle indirecte kosten die buiten de kosten voor het leveren van een goed of dienst ontstaan binnen een bedrijf. Je merkt al dat deze kosten dus voor ieder bedrijf uit andere posten kunnen bestaan. Toch bespreken we hier de meest hoofdzakelijke en bekijken we hoe deze wellicht te beperken zijn binnen jouw organisatie!

Overig personeel

Een van de grotere kostenposten die tot de overhead gerekend kunnen worden zijn de personeelskosten. Maar let op, niet alle personeelskosten worden altijd tot de overheadkosten gerekend. Zo kan het salaris van een productiemedewerker opgenomen worden in de kostprijs van een product aan de hand van arbeidsuren die standaard nodig zijn voor de productie van een eenheid van het product. Tot de overheadkosten die vallen onder personeel kunnen wel bijvoorbeeld het salaris van de klantenservicemedewerkers gerekend worden of het salaris van het management. Om deze kosten te minderen kun je bekijken of het mogelijk is processen binnen het bedrijf te automatiseren of te vereenvoudigen waardoor minder manuren nodig zijn om het bedrijf draaiende te houden.

Organisatie

Een 2e gedeelte van de overheadkosten worden gevormd door de kosten die betaald moeten worden om de organisatie draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan financieringskosten van leningen of aan kosten die gemaakt worden om je bedrijf te verzekeren tegen ongevallen. Ook de kosten voor de huur van een pand vallen in dit geval onder overheadkosten en vormen vaak een fors gedeelte van de overhead. Een verhuizing daarentegen kan de kosten flink beperken en ook het overstappen van de ene naar de andere energieleverancier kan honderden euro’s op jaarbasis schelen!

Onderhoud en facilitair

Tot slot wordt een groot deel van de overheadkosten gevormd door de kosten voor het onderhoud en de faciliteiten binnen een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor wc-papier, koffiebekers, een koffieautomaat en nog veel meer. Ga maar eens na welke faciliteiten er allemaal zijn op jouw kantoor. Deze faciliteiten moeten allemaal betaald worden en kosten bij elkaar een hoop geld. Ook het onderhoud en bijvoorbeeld het schoonmaakbedrijf dat zorg draagt voor kantoren en bedrijfspanden zorgen voor kosten die gerekend kunnen worden tot de overhead.

Ben je van plan om een eigen onderneming te starten of wil je zien waar jouw bedrijf zou kunnen besparen op overhead kosten? Neem dan eens goed alle kosten en de verschillende posten waaraan ze verbonden zijn onder de loep. Vaak kun je door kritisch te zijn best een aardig bedrag bezuinigen. Zo blijf je efficiënt werken en bespaar je geld dat je beter aan andere zaken kunt besteden!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *