Met het business model canvas geef jij invulling aan je eigen bedrijf!
Het Business Model Canvas is een business tool dat gebruikt wordt om alle bouwstenen van je eigen bedrijf te visualiseren. Het geeft je inzicht in je klanten, de weg naar de markt, je waardepropositie en financiën. Meer weten? Dat dachten we al!
De bouwstenen van het Business Model Canvas
Het Business Model Canvas bestaat uit de vier hoofdcategorieën klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid. Elke hoofdcategorie heeft verschillende bouwstenen. In totaal zijn er negen bouwstenen deze dienen zorgvuldig ingevuld te worden waarbij de onderstaande vragen je op weg helpen.
Invullen van het Business Model Canvas
Wanneer je het Business Model Canvas gaat invullen, begin je bij de klantsegmenten. Dit zijn alle klanten of bedrijven waarvoor jij waarden wilt toevoegen. Bij elk klantsegment zorg je voor een unieke waardepropositie. Dit zijn je producten en diensten die waarde creëren voor je klant. Daarna richt jij je kanalen in. De kanalen beschrijven op welke momenten je interactie hebt met de klant om je waarde over te brengen. Vervolgens focus jij je op klantrelaties. Wat voor relatie wil je hebben met de klant? Hoe deel je dit in per klantsegment? Heb je dit eenmaal gedaan,dan ga je nadenken over je inkomstenstromen. Deze maken duidelijk hoe en op welke manier je businessmodel je waarde omzet in inkomsten. Als je hier een beeld van hebt, ga je na welke mensen en middelen onmisbaar zijn in het leveren van waarde voor je business model. Zodra je dit in kaart hebt gebracht bedenk je welke kernactiviteiten je nodig hebt om goed te presteren. Daarna ben je klaar om op zoek te gaan naar strategische partners die je helpen om je bedrijf op te schalen. Dit is van belang omdat je waarschijnlijk niet alle middelen hebt of kernactiviteiten kan uitvoeren die nodig zijn voor het produceren van je product of leveren van je dienst. Zodra je begrijpt hoe je infrastructuur eruitziet, heb je ook een beeld van je kostenstructuur.
Vragen die je stelt om de bouwstenen in te richten voor je eigen bedrijf
Klanten
- Klant segmenten: Wie zijn mijn klanten? Wat denken zij? Wat zien ze? Wat doen ze? Wat voelen ze?
- Kanalen: Via welke kanalen lever ik mijn waardepropositie aan klanten en hoe zet ik deze kanalen zo efficiënt mogelijk in? Hoe wordt je propositie gepromoot, verkocht en geleverd? Waarom? Werkt het ook?
- Klantrelaties: Hoe zorg ik voor interactie met mijn klanten gedurende hun ‘reis’? Wat voor soort relatie wil ik aangaan met mijn klanten? Vergeet hierbij niet om dit per klantsegment te bepalen.
Aanbod
- Waardepropositie: Wat is er zo aantrekkelijk aan mijn propositie? Waarom kopen en gebruiken klanten mijn producten? Wat is de reden dat klanten voor mijn bedrijf kiezen en niet voor concurrenten? Zorg ervoor dat er in deze bouwsteen duidelijk naar voren komt welke voordelen aan je klanten worden geboden.
Infrastructuur
- Kernactiviteiten: Welke unieke strategische dingen doet je bedrijf om haar propositie te leveren? Dit zijn dus de belangrijkste kernactiviteiten die nodig zijn om je businessmodel uit te kunnen voeren.
- Mensen en middelen: Welke unieke strategische activa moet je bedrijf hebben om te concurreren? Hier gaat het om de belangrijkste middelen die je eigen bedrijf nodig heeft om het business model uit te voeren. Dit kan gaan om specifieke apparatuur maar ook om kennis van bepaalde vakgebieden.
- Strategische partners: Wat kan je bedrijf uit handen geven zodat je je eigen bedrijf puur kan focussen op de Key Activities? Met welke strategische partners ga je samenwerken om het businessmodel te laten werken? Hierbij kan je denken aan leveranciers, of je vormt een joint venture.
Financiële levensvatbaarheid
- Inkomstenstromen: hoe gaat jouw eigen bedrijf geld verdienen dankzij je waardepropositie?
- Kostenstructuur: Wat zijn de grootste kostenposten binnen je bedrijf? Hoe verhouden zij zich tot je omzet?
Elk van deze bouwstenen moet zo precies mogelijk worden ingevuld. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het Business Model Canvas te printen en tijdens een brainstormsessie te schrijven/tekenen op het geprinte Business model Canvas. Kijk het canvas ook regelmatig na om er zeker van te zijn dat je business model aansluit met wat de klant wil.