handige basissystemen bij het starten van een bedrijf

Bedrijf starten; 3 handige basissystemen

Published On 28 mei 2019 | By Nathalie Brouwers | Bedrijf Starten

Wil jij binnenkort je eigen bedrijf beginnen of ben je net gestart? Dan weet je vast dat hier meer bij komt kijken dan je vooraf denkt. Zo moet je ontzettend veel keuzes maken. Waar ga jij je bijvoorbeeld vestigen of draait jouw business alleen online? Welke bedrijfsnaam kies je, welke prijzen ga je hanteren en wat doe je aan marketing? Doordat een beginnend ondernemer met zoveel inhoudelijke vragen geconfronteerd wordt, vergeet hij vaak om na te denken over het leggen van een goede basis. Want als de klanten straks komen, hoe ga je dit administratief dan regelen? Hoe structureer jij je werkzaamheden en hoe houd je klanten vast? De nodige kennis hebben van basisprogramma’s zoals words, powerpoint en excel is daarvoor op de eerste plaats belangrijk. Wie te weinig computerkennis heeft doet er goed aan een relevante ict training te volgen of door advies te vragen aan een ict consultant. Maar er zijn nog meer nuttige systemen voor beginnende ondernemers. Dit zijn de drie meest handige basissystemen.

1. Boekhoudsoftware en facturatie

Een eerste betaling binnenkrijgen is voor veel startende ondernemers een echt geluksmomentje. Naarmate de klandizie toeneemt, wordt het maken van facturen en verwerken van betalingen echter minder leuk. Ongemerkt gaat er steeds meer tijd zitten in het bijhouden van de financiën en sluipen er steeds meer slordigheden in de administratie. Om je zakelijke financiën op orde te kunnen houden is goede software dan ook eigenlijk onmisbaar. Boekhoudsoftware zorgt ervoor dat jij je financiële administratie efficiënter en zorgvuldiger kunt bijhouden. Zo bieden veel systemen de mogelijkheid om online offertes te accepteren, facturen te sturen en betalingen bij te houden. Ook is er boekhoudsoftware die het sturen van periodieke facturen mogelijk maakt en klanten automatisch een betalingsherinnering sturen. Ideaal! Bovendien maakt goede boekhoudsoftware het doen van belastingaangifte ook stukken eenvoudiger.

2. Customer Relationship Management (CRM)

Een goede relatie onderhouden met je klanten is cruciaal voor elke ondernemer. Uit onderzoek naar klantenbinding blijkt namelijk dat klanten snel geneigd zijn om over te stappen naar een andere aanbieder, indien zij het gevoel hebben dat jouw bedrijf niet om ze geeft. Weinig startende ondernemers staan echter stil bij de wijze waarop ze klantrelaties gaan managen. Juist voor beginnende ondernemers is de aanschaf van CRM-software echter een heel slimme investering. Deze software maakt het namelijk mogelijk om je klantenbestand, inclusief alle contactmomenten, eenvoudig op te slaan en te organiseren. Hierdoor leer jij je klant goed kennen en kun je ze op geschikte momenten benaderen. Deze persoonlijke benadering zorgt voor tevredenheid en loyaliteit, wat leidt tot extra verkopen en mond-op-mondreclame.

3. Urenregistratie

Tot slot willen we kort aandacht besteden aan urenregistratiesystemen. Om als beginnende ZZP’er in aanmerking te komen voor belastingvoordelen, moet je aan kunnen tonen dat je tenminste 1225 uur per jaar in je onderneming werkt. Veel startende ondernemers vergeten echter om hieromtrent een deugdelijke administratie bij te houden. Goede urenregistratie software kan je hier gelukkig bij helpen. Dankzij deze systemen wordt het bijhouden van je uren enorm eenvoudig, waardoor er nooit discussies met de belastingdienst zullen ontstaan.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *