tips om grip te krijgen op zakelijke financien

Tips om je zakelijke financiën op orde te krijgen

Published On 3 oktober 2018 | By Redactie Wijzer Ondernemen | Financieel

Als ondernemer ben je voortdurend in de weer om klanten te behagen, opdrachten tijdig af te ronden en nieuwe klanten te overtuigen. De financiën en de administratie verdwijnen zo al snel op de achtergrond. Geef toe: wanneer was de laatste keer dat je jouw rekeningafschriften eens grondig onder de loep hebt genomen? Heb je daardoor de grip op jouw financiën helemaal verloren? Lees dan zeker onderstaande drie cruciale tips om je zakelijke financiën opnieuw op orde te krijgen.

Tip 1: Zorg voor een doorlopend overzicht

In de eerste plaats zal je jouw administratie voldoende duidelijk en transparant moeten maken. Het is met andere woorden tijd om papieren te verzamelen en facturen te vergelijken met de rekeningafschriften: welke klanten betaalden tijdig en wie moeten we even een belletje geven? Klinkt dat als een hels karwei? Zorg er dan voor dat je alles meteen ook toekomstgericht aanpakt. Een rekening met je bedrijfsnaam openen kan het opsporen van zakelijke transacties bijvoorbeeld al heel wat vereenvoudigen. Toch bestaan er ook andere hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan (gratis) software voor debiteurenbeheer waarmee je in de toekomst jouw administratie eenvoudiger kan opvolgen.

Tip 2: Automatiseer, analyseer en onderneem actie

Software en automatiseren zijn inderdaad belangrijke woorden om op lange termijn jouw zakelijke financiën op orde te krijgen. Zo kan je koppelingen voorzien tussen jouw zakelijke rekening en de boekhoudsoftware. Zo verkrijg je al sneller zicht op wie al dan niet tijdig betaalde.

Mogelijks kan je ook rechtstreeks gegevens aan de zakelijke rekening onttrekken. Als je die gegevens bovendien ook nog eens kan analyseren, krijg je een schat aan informatie. Zo kom je bijvoorbeeld te weten wie over het algemeen laattijdig tot betalen overgaat en wie de snelle betalers zijn. De financiën stroomlijnen kan op verschillende manieren. Misschien kan je aan die eerste groep wel een voordeel vragen en die tweede groep net belonen? Uiteraard kan je ook gewoon sneller gevolg geven aan een onbetaalde factuur. Vaak kan een consequent doch vriendelijk telefoontje al wonderen verrichten.

Tip 3: Kies voor zekerheid

Maar liefst 25% van de ondernemers komt ernstig in de problemen door klanten die laattijdig betalen. Dat is problematisch. Is dat voor jou herkenbaar? Dan kies je er maar beter voor om extra zekerheid in te bouwen.

Zo kan je bijvoorbeeld via factoring meteen jouw facturen in euro’s laten omzetten. Dat geld heb je dan meteen beschikbaar om nieuwe voorraden of investeringen te bekostigen. Er zijn echter ook andere manieren om extra zekerheid te verkrijgen. Zo kan je in de verkoopvoorwaarden clausules opnemen met betrekking tot een eigendomsvoorbehoud of kan je de samenwerking aangaan met betaaldiensten zoals Afterpay, Klarne en Buckaroo. Dergelijke diensten werken nauwgezet samen met garantieverstrekkers en incassobureaus, waardoor je altijd zekerheid hebt over jouw financiën.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *