eigen bedrijf starten

3 tips voor een startende onderneming

Published On 2 januari 2019 | By Hendrik Koster | Bedrijf Starten

Als je een eigen onderneming gaat starten dan zijn er een hoop zaken waar je rekening mee moet houden. Grote kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om je een stukje op weg te helpen, hebben we in dit artikel 3 tips voor je op een rijtje gezet!

1. Vormgeving = key!

Pasjeshouder leer of een handige sleuteletui om sleutels bij elkaar te houden; ondernemers dragen vaak veel spullen met zich mee, dus is het van belang om deze bij elkaar te houden. Compact spullen bewaren veroorzaakt rust en overzicht en dat kan elke ondernemer wel gebruiken. Daarnaast is het van belang dat je nadenkt over het imago van je bedrijf; wat is je missie en visie? Het is uiterst belangrijk dat de vormgeving van je bedrijf aansluit op elk soort medium die je bezit. Denk hierbij aan het uiterlijk van je visitekaartje, de vormgeving van je website en de afsluiting van een e-mail; kies je ervoor om het logo van het bedrijf onder een e-mail bericht te plaatsen of voldoet een simpele handtekening met naam en functie ook? Het uiterlijk van je bedrijf is fundamenteel voor succes en naamvestiging van je bedrijf, zodra een (potentiële) klant of concurrent op je website kijkt moet deze zonder de tekst te lezen al weten waar je bedrijf voor staat.

2. Verzin een goede bedrijfsnaam

Voordat je je gaat bezighouden met vormgeving moeten er andere stappen gezet worden. De naam van je bedrijf is daar één van. Bedenk voor jezelf wat jij het belangrijkste vindt in je naam. Er zijn legio ondernemers die ervoor kiezen om hun eigen naam te gebruiken, maar een omschrijvend woord van je merk/bedrijf kan soms meer resultaten opleveren. Daarnaast kan je ook creatieve bedrijfsnamen verzinnen door woorden samen te voegen en een geheel nieuwe naam te creëren. Een voordeel van een goede bedrijfsnaam levert herkenning bij consumenten op, daarnaast vergroot je de vindbaarheid van je merk (zorg er dan wel voor dat je naam niet te lastig te typen of uit te spreken is). Wees je bewust van de immense hoeveelheid bedrijfsnamen die al bestaan. Onderzoek grondig of je zelfverzonnen naam niet in het bezit is van tien andere bedrijven.

Nadat je een naam hebt, volg dan het cliché advies “Slaap er eens een nachtje over” op. Het laatste wat je wilt is een bedrijfsnaam die je na een half jaar zat bent. De klantenkring en naamsbekendheid die je dan hebt opgebouwd gaan verloren, omdat men opnieuw herkenning moet krijgen met je bedrijf.

3. Creëer een netwerk

Last but not least: probeer op zoveel mogelijk events te komen die zich richten op de branche waar jouw bedrijf gevestigd in is. Je kansen worden vergroot door de aantal connecties die je hebt. Zo kun je elkaar tips geven en helpen waarin nodig of is er misschien wel een samenwerking mogelijk bij een aankomend project. Door naar events te gaan leer je een hoop mensen kennen en krijg je nieuwe inzichten die meer mogelijkheden bieden.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *