3 zaken waaraan je moet denken als ondernemer
Het starten van een eigen onderneming is leuk, spannend en behoorlijk tijdsintensief. Steeds meer mensen durven tegenwoordig de stap te wagen om voor zichzelf te beginnen. Maar bij een eigen onderneming komt natuurlijk veel meer kijken dan wanneer je in loondienst bent. Of je nu ZZP’er bent of oprichter van een goedlopend bedrijf; kun jij nog wat tips gebruiken op gebied van ondernemerschap? Wij zetten 3 belangrijke zaken voor je op een rij.
1. Netwerk
Elke ondernemer weet dat het onderhouden van je netwerk een belangrijk onderdeel is van je bedrijfsvoering. Een goede verstandhouding met je klanten, gasten, partners en alle andere stakeholders doet je bedrijf immers goed. En zeker als ZZP’er is een uitgebreid netwerk onmisbaar. Uit de praktijk blijkt dat wanneer een ondernemer meer dan voldoende opdrachten binnenkrijgt, het uitbreiden en onderhouden van het netwerk vaak minder prioriteit krijgt. Zonde! Ook wanneer alles goed loopt dient hier tijd aan besteed te worden. Zelfs wanneer je momenteel geen ruimte hebt voor nieuwe klanten of opdrachtgevers. Het zo nu en dan versturen van een relatiegeschenk met logo of het inlassen van een maandelijks contactmoment is vaak al voldoende.
2. Tijdsindeling
Het starten van je eigen onderneming is behoorlijk tijds- en arbeidsintensief. En ook wanneer je een goedlopend bedrijf hebt ben je wekelijks vaak meer dan 40 uur kwijt aan je werkzaamheden en het in goede banen leiden van bedrijfsprocessen. Uit onderzoek blijkt dat ondernemers vaak meer moeite hebben met een goede balans tussen werk en privé. Onze tip: probeer je werk zo min mogelijk mee naar huis te nemen. Het is niet erg als je eens een week flink meer uren maakt, maar probeer vervolgens het weekend te besteden aan je familie, vrienden en hobby’s. Want een goede balans tussen werk en privé betekent automatisch een goede balans tussen inspanning en ontspanning. En we weten allemaal dat dat op lange termijn veel beter is voor je gezondheid.
3. Hoofdtaken
Voor sommigen klinkt het logisch, maar belangrijk is om je hoofdtaken niet uit het oog te verliezen. Daar hoort vanzelfsprekend bij: durf bepaalde werkzaamheden uit te besteden! Als eindverantwoordelijke denken veel ondernemers ‘even’ de administratie zelf te doen, net als de constante stroom van telefoontjes, e-mails en overige bijzaken. Zorg er eerst voor dat je ‘core business’ goed loopt, wanneer dat in orde is kun je tijd vrijmaken voor bijzaken. Kortom: de juiste prioriteiten voorop stellen.