SEO gespeld met Scrabble letters

Lokale SEO-checklist voor de MKB-ondernemer

Published On 18 augustus 2017 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien, Marketing

De term lokale SEO is bij veel kleine ondernemers onbekend, terwijl dit voor sommige het enige is dat hun bedrijf nodig heeft. Met onze lokale SEO-checklist helpen wij jou je website te optimaliseren voor lokaal zoeken.                                                 

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het optimaliseren van je website zodat die op de eerste positie van Google, Bing en Yahoo terecht komt voor zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan je omgeving, stad of land. Laten we een paar voorbeelden geven om dit beter te begrijpen.

Advocaat in Amsterdam

Wanneer een gebruiker een locatie intikt bij de zoekopdracht, is de intentie van de gebruiker vrij duidelijk. Google zal proberen de bezoeker tevreden te stellen door hem/haar de topresultaten voor te schotelen van advocatenkantoren die gevestigd zijn in Amsterdam.

Bloemist in Dordrecht

Wanneer je bij Google zoekt op de term ‘Bloemist in Dordrecht’ krijg je van Google een lijst met alle bloemenzaken die een fysieke locatie hebben in Dordrecht.

Italiaans restaurant in Utrecht

Tijdens je volgende trip naar Utrecht open je Google en type je ‘Italiaanse restaurants in Utrecht’ in. Wij weten zeker dat de resultaten je helpen om een leuk restaurant uit te zoeken voor een lekkere pasta of pizza. Waarom? Omdat je, zoals weergeven in de resultaten hieronder, je restaurant moet bewijzen dat het een toppositie in de zoekresultaten verdient.

zoekresultaten lokale seo met als zoekopdracht italiaans restaurant in utrecht

Google is voorzichtig met welke websites weer te geven in de lokale zoekresultaten box. Het lokale bedrijf dat een betere positie heeft dan een ander lokaal bedrijf zal dan ook een hogere CTR (click through rate) en websiteverkeer hebben. We kunnen door blijven gaan met deze lijst maar het algemene idee van lokale SEO is als volgt:

De gebruiker is op zoek naar een bedrijf (adres of telefoonnummer), in een bepaald gebied gedefinieerd door de zoekopdracht, om zo contact op te nemen of langs te gaan.

Wie heeft lokale SEO nodig?

Zoals uit voorgaande voorbeelden blijkt, is het duidelijk dat ieder bedrijf met een bezoekadres en dat in een bepaald gebied opereert, lokale SEO nodig heeft. Heb je een restaurant, kapperszaak of advocatenkantoor? Ben je een dokter, monteur of een retailer? Dan is het noodzakelijk dat je website geoptimaliseerd is voor lokale SEO.

Wat zijn de voordelen van lokale SEO voor MKB-bedrijven?

  • Het vergroot je kansen om hoger in de zoekresultaten te komen; bedrijven die in de lokale Google resultaten (inclusief Google Maps) verschijnen, krijgen doorgaans meer bezoekers dan websites die hier niet tussen staan.
  • Meer conversies; de conversie ratio ligt hoger, doordat bezoekers die binnenkomen via lokaal zoeken zeer doelgericht zijn.
  • Merkzichtbaarheid en awareness; mensen die zoeken naar bedrijven in jouw gebied weten ineens van het bestaan van je bedrijf af. Hierdoor wordt je merk herkenbaarder en dat verhoogt de awareness.

Hoe verschilt lokale SEO van reguliere SEO?

Lokale SEO-optimalisatie is gericht op zoekopdrachten op een specifieke geografische locatie, terwijl SEO van toepassing is op wereldwijde zoekopdrachten. Hieronder wijden we uit over twee onderdelen.

Mobiele zoekopdrachten zijn ‘standaard’ lokaal

Als je zoekt met je telefoon of als je Google toestemming hebt gegeven om je locatie te tracken bij het gebruik van je laptop of telefoon, hoef je geen locatie in je zoekopdracht mee te nemen omdat Google je locatie al weet.  Met andere woorden, als je zelf in Rotterdam bent en zoekt naar Indiase restaurants via Google op je telefoon, dan krijg je dezelfde resultaten als wanneer je ‘Indiase restaurants in Rotterdam’ had ingevoerd.

Moet elk bedrijf gebruik maken van lokale SEO?

Nee. Dit is afhankelijk van je bedrijf. Want als jij je target op mensen in een bepaald gebied, wordt het moeilijker om te scoren met zoekwoorden die meer gerelateerd zijn aan globaal zoeken.

Lokale SEO-checklist

We hebben het gehad over het belang en de voordelen van lokale SEO voor bedrijven. Maar we hebben het nog niet gehad over het meeste belangrijke gedeelte van deze blog, wat moet je doen om je website te optimaliseren voor lokale SEO? Onze lokale SEO-checklist geeft je alle informatie die je nodig hebt om te starten.

1. Optimaliseer je logo

Eén van de eerste dingen die zoekmachines tegenkomen als ze je website crawlen is het logo, dit is dan ook een mooi punt om te beginnen met lokale SEO-optimalisatie. Zorg ervoor dat de bestandsnaam van je afbeelding beschrijvend is. In plaats van logo.png te gebruiken is het beter om een waardevolle bestandsnaam als Jansen-banket-bakkerij-logo.png te kiezen. ALT-tekst is belangrijk voor elke afbeelding dit geldt helemaal voor het logo. Je kunt de ALT-tekst gebruiken om meer details over je afbeelding te geven. In dit geval gaat het om de locatie van je eigen bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld Jansen Banket Bakkerij in Zoetermeer’ als ALT-tekst gebruiken. Probeer op elke plek waar je logo wordt vertoond hetzelfde logo te gebruiken met dezelfde ALT-tekst.

2. Werk aan je titels, beschrijvingen en URL’s

Titels en beschrijvingen zijn belangrijk voor lokale SEO. De SEO-titel moet zowel gebruikers als zoekmachines helpen om zoveel mogelijk informatie over de website te vergaren voordat deze wordt bezocht. Een geoptimaliseerde titel is tussen de 50 en 60 karakters lang, wanneer je op lokale consumenten target zet je hier in ieder geval je locatie (en wanneer mogelijk je telefoonnummer bij de beschrijving) neer voor je titel en beschrijving. Wat betreft de URL zorg je ervoor dat deze een indicatie geeft van je locatie. Wanneer je bijvoorbeeld tweedehandsauto’s verkoopt in Gouda en je hebt een pagina voor je showroom, dan ziet je lokale SEO geoptimaliseerde URL er als volgt uit: https://www.voorbeeld.nl/auto-showroom-gouda.

3. Naam, adres en telefoonnummer (NAT) op de homepage

Op de homepage zorg je ervoor dat je volledige adresgegevens (straat, huisnummer, postcode, telefoonnummer, faxnummer en e-mail) zichtbaar zijn als tekst (niet als afbeelding) op een prominente positie. Voor de overige pagina’s zet je je contact informatie in de footer neer.

4. Zorg ervoor dat je NAT gegevens consistent zijn tussen alle kanalen

Eén van de grootse fouten die men maakt wanneer het aankomt op lokale SEO-optimalisatie is de inconsistentie van de NAT gegevens. Het is belangrijk dat je contact informatie hetzelfde is voor alle kanalen. Hier bedoelen we mee dat het adres en telefoonnummer dat je op je website gebruikt hetzelfde moet zijn als het telefoonnummer en adres dat je gebruikt voor Facebook, Twitter, LinkedIn en alle andere pagina’s waarop je deze gegevens hebt staan.

5. Plaats een Google Map op de contactpagina

Het is eenvoudig om een Google Map van je bedrijf op de contactpagina te plaatsen. Ook is dit een sterk signaal voor de locatie van je bedrijf voor de zoekmachines. Allereerst ga je naar Google Maps, daar typ je het adres van je bedrijf in en vervolgens kies je voor ‘Delen’ als je dit hebt gedaan klik je op ‘Kaart insluiten’ en de code kopieer en plak je naar je website.

Door het volgen van deze tips is jouw bedrijf straks een stuk beter vindbaar in de zoekmachines! Meer weten over Lokale SEO? Laat het ons weten door een reactie te plaatsen en wij kom zo snel mogelijk bij je terug.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *