groeien in modezaak

4 manieren om te groeien binnen de muren van jouw modezaak

Published On 17 juni 2019 | By Hendrik Koster | Bedrijf Laten Groeien

Net zoals bij veel andere ondernemingen leggen bakstenen soms fysieke beperkingen op. Zo kan het het groeipotentieel beïnvloeden. Want groeien is uitbreiden. Of zo durft men althans wel eens te beweren. Toch is dat lang niet altijd de waarheid en zo kan ook jouw modezaak misschien wel groeien zonder uit te moeten breiden. Hoe je dat doet? Aan de hand van enkele voorbeelden geven wij dat voor jou aan.

# 1. Open een webshop

Het voordeel van een webwinkel is dat je veel compacter kan werken en dat je jouw magazijn optimaal kan benutten. Niet alles hoeft immers in de winkel tentoongesteld te zijn. De voorwaarde is natuurlijk wel dat je voldoende producten in jouw magazijn kan leggen.

Een alternatieve oplossing vinden we bij dropshipping. In dit geval verkoop jij de producten via jouw webwinkel, maar laat je ze rechtstreeks door de leverancier leveren. Het grote voordeel is dat je enerzijds geen voorraad hoeft te hebben en dat je anderzijds vooraf de betaling van de klant ontvangt en pas nadien de order hoeft te plaatsen. Een groot voordeel op vlak van cashflowoptimalisatie en zo ook een goedkoop alternatief voor het zakelijk krediet voor modezaken. Weet anderzijds wel dat jij ten opzichte van de klant nog steeds de verkoper bent. Geretourneerde producten komen dus gewoon bij jou terecht, waardoor je wel enige ruimte moet voorzien.

# 2. Maak tijdig ruimte voor nieuwe producten

Indien je voortdurend een goede kijk hebt op de producten die zich in jouw modezaak bevinden, kan je veel sneller ingrijpen. Kledingstukken die maar moeilijk verkopen en voor weinig circulatie zorgen, haal je dan maar beter weg of verkoop je met een fikse korting. Eventueel kan je ze ook opsparen voor verkoop tijdens de koopjesperiode. Zo maak je meteen ruimte voor kledingstukken die wel goed verkopen en dus vergroot je jouw winstmarge, zonder dat je nood hebt aan extra ruimte.

# 3. Benut de oppervlakte maximaal

Veel modezaken maken niet optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Mogelijks heb je ook binnen jouw eigen muren dus mogelijkheden om uit te breiden. Door minder voorraad te hebben en op gerichte tijdstippen leveringen te ontvangen, kan je bijvoorbeeld het magazijn verkleinen en de winkel vergroten. Of misschien kan je inzetten op het Nieuwe Werken en het kantoortje inruilen voor een thuiswerkplek? Denk hiernaast ook aan een plaat besparende inrichting of, indien je over hoge plafonds beschikt, aan het bouwen van een tussenverdieping.

Geen budget voor dergelijke grote investeringen? Dan kan je zakelijk krediet overwegen. Zeker indien het financieel plan rooskleurig oogt.

# 4. Zet in op digitalisering en de vernieuwde economie

Tot slot kan je ook inzetten op de digitalisering zoals grote concerns als Alibaba het al doen. Zij kiezen ervoor om een grotere diversiteit aan te bieden zonder dat ze al te veel exemplaren van elk product ook effectief in de winkel liggen hebben. Een modewinkel wordt dus een plek om kleding uit te proberen en advies te krijgen. Nadien kan men er bestellen, waarna de producten thuis worden geleverd.

Het is misschien een overdreven voorbeeld waar wij in Nederland nog niet helemaal klaar voor zijn, maar het toont wel aan hoe je via bestelcomputers en thuisbezorgdiensten jouw voorraad kan verminderen. En hoe je zo ruimte creëert voor kledingproducten die gewoon in geld kunnen worden omgezet. En ook dat is wijzer ondernemen. Neem dat maar van ons aan.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *