Content schrijven: de belangrijkste benodigdheden

Houd je content consistent met deze 5 tips!

Published On 6 oktober 2017 | By Roeland van Poorten | Marketing

Als ik je zou vertellen dat het creëren van content een belangrijk onderdeel is van je marketingstrategie, dan zeg je waarschijnlijk “Goh, bedankt voor je tip.” Op een sarcastische manier. Dit komt doordat de meesten van ons weten hoe belangrijk content is voor onze marketing en branding. We zijn het dus eens dat content belangrijk is, maar het lijkt er niet op dat we het altijd eens zijn over hoeveel content we nodig hebben. En hoe schrijven we het goed genoeg om ons publiek er consequent bij te betrekken? Er is eigenlijk maar een regel: Content consistentie is belangrijk.

Waarom focussen op consistentie?

Als je niet consistent bent, maak je geen gebruik van alle voordelen die je hebt om een connectie te maken met je doelgroep. Het creëren van content hier en daar helpt iemand misschien om een onderwerp beter te begrijpen, maar dit zal er niet voor zorgen dat je alle punten raakt tussen jou en je doelgroep. Je bent dan niet in staat om een waardevolle relatie op te bouwen. Om dat te doen moet je een consistente content schrijver zijn.

Met consistente aangrijpende content kun je connecties maken met je doelgroep en je kunt een top-of-mind positie creëren in het hoofd van de consument. Direct beginnen? Dan zijn de volgende 5 stappen essentieel.

Hoe creëer je een strategie voor content die werkt?

1. Schrijf je content strategie

89% van de B2B bedrijven maken gebruik van content marketing. Toch heeft met 37% daarvan een gedocumenteerde strategie over het creëren en distribueren ervan. Het creëren van een strategie als deze werkt hetzelfde als doelen stellen voor jezelf. Het is waarschijnlijker dat je ze behaald wanneer je ze opschrijft en ze in kleine stappen opbreekt. Hetzelfde geldt voor content; je schrijft op wat je wilt bereiken en hoe je daar moet komen. Het laatste gedeelte, hoe je er dan komt, is zeer belangrijk.

Je kunt namelijk al je tijd besteden aan het documenteren van je strategie, maar als deze niet is ingesteld om een consistente uitvoering mogelijk te maken zal het je niet veel helpen. Stel daarom doelen, zoals je algemene missie, maak persona’s en kies je promotie-technieken.

2. Maak gebruik van een kennisbank

Eén van de grootste uitdagingen die inherent zijn aan het creëren van veel content, is het bijhouden van al die content en het op een rijtje zetten van alle inzichten die je hebt geleerd over je klanten en de industrie. Beheer je content daarom vanaf een plek waar alles bij elkaar staat. Hoe makkelijker je je content kan vinden en daarmee managen des te sneller kan je ervoor zorgen dat de juiste content bij de juiste doelgroep terecht komt.

3. Stel het juiste team samen

Nu je een strategie en een systeem hebt om je content te stallen en te verspreiden, is het tijd om daadwerkelijk content te creëren. Hiervoor heb je een team van goede schrijvers nodig. Ja, je zou eventueel alle content zelf kunnen schrijven en promoten, als je het echt zou willen, maar als je dat doet is het lastig om op te schalen. Je bent zelf al met veel andere zaken bezig, het is daardoor waarschijnlijk dat je uiteindelijk op kwaliteit gaat inleveren of op consistentie.

Om deze reden is het verstandig om een content team samen te stellen waarbij je gebruik maakt van freelanceschrijvers. Je schrijfproces ziet er dan als volgt uit: Je start met de expertise van de thought leader, de freelanceschrijver zet de inzichten van de thought leader om in een blog of artikel. Daarna pak je als team het publiceren en promoten van de content op. Wanneer iedereen zich op zijn sterkste punten focust zal dit positief uitpakken voor je content. Je zal uiteindelijk meer consistent publiceren dan wanneer je het allemaal zelf moet doen.

4. Gebruik een content kalender

Met een content kalender kan je veel meer dan alleen het inplannen van content. Het kan je helpen met het brainstormen naar ideeën, het plannen van je social media campagnes en het organiseren van alles dat nog in de pijplijn zit.

Het helpt je om je gehele content proces te stroomlijnen omdat je alles vanuit één plek beheerd. Zo zie je ook direct in welke maanden je te weinig content hebt en in welke maanden juist teveel. Als je eenmaal bent gewend om je content in te plannen kan je nog efficiënter te werk gaan. Je hebt dan meer tijd om te focussen op het creëren van content in plaats van het organiseren van content.

5. Maak een prioriteit van het distribueren van content.

Elk van de voorgaande stappen draagt eraan bij dat jij consistent je content maakt maar hier mag je niet stoppen. Wanneer je de content niet consequent en strategisch verdeelt en verstrekt, dan heb je alleen je content productie verhoogd en niet je content marketing.

Je content distributie plan zal evenveel aandacht vereisen als het schrijven van de content. Het verspreiden van je content is daarom ook niet genoeg, vergelijk ook op welke dagen je content beter wordt gelezen en of er nog tijdstippen zijn waarop je content beter presteert.

Het creëren van content kan een flinke klus zijn wanneer je niet weet waar je moet starten. Het is in ieder geval een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van je bedrijf. Consistente content is belangrijk om je doelgroep betrokken te houden, je merk top-of-mind te houden en de investering waard te maken.

Met onze vijf simpele tactieken komt je pad naar consistentie steeds dichterbij. Laat ons weten hoe het met de content strategie van jouw bedrijf is geregeld, wij zijn erg benieuwd!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *