beursstand

Creatieve ideeën voor het ontwerpen van een beursstand

Published On 5 februari 2019 | By Nathalie Brouwers | Marketing

Deelnemen aan een beurs kan zeer effectief zijn om je doelgroep te interesseren voor jouw bedrijf. Wees wijs en weet de aandacht van bezoekers van beurzen te trekken met een uniek standontwerp. Potentiële klanten brengen namelijk een beperkte hoeveelheid tijd op de beurs door en er is vaak heel veel te zien. Het is dus cruciaal dat jouw stand opvalt en uitnodigend is voor een bezoek. Ontdek hier een aantal creatieve ideeën voor je volgende standontwerp die hierbij helpen. 

Investeer in een goede lay-out en inrichting van je standruimte

Het ontwerpen van een effectieve beursstand is meer dan enkel de aanschaf van een beurswand en een balie. Een goede ontwerper zal rekening houden met de functionaliteit die de stand moet bieden. Dit betekent dat er gekeken wordt naar bijvoorbeeld de bezoekersstromen, zichtlijnen en de plaatsing van essentiële elementen in je standruimte. Bij dit laatste kun je denken aan displays voor je producten, een ruimte met een zitje voor het voeren van gesprekken en opslagruimte voor allerlei zaken, zoals producten, flyers en give-aways. 

Kies een goede locatie uit

De locatie van je stand op de beurs is van groot belang. Daarnaast vormt ook de plaatsing van je producten in de stand een belangrijke succesfactor. Reserveer een standruimte in de buurt van de ingang van de beurs, want hier komen de meeste bezoekers langs. Binnen je stand kun je producten en banners met speciale acties het beste plaatsen op die plekken die het meest in het oog springen. Producten en stands die in een donker hoekje staan of achteraan, vallen over het algemeen minder op. 

Zorg dat de slogan van je merk duidelijk is

Mensen zullen de stands bezoeken die hun nieuwsgierigheid wekken of die direct appelleren aan iets wat ze interesseert. Met een slogan of korte tekst die duidelijk maakt waar je merk voor staat, spreek je jouw doelgroep aan. In het beste geval legt de slogan een verband met de producten of diensten die je bedrijf verkoopt. Kies hierbij voor een goed leesbaar lettertype, dat ook vanaf enige afstand je boodschap helder overbrengt. 

Grafisch ontwerp: kies enkele sterke beelden

Selecteer voor je beurswanden beeldmateriaal, waaronder je logo, dat je boodschap krachtig communiceert. Gebruik niet teveel verschillende foto’s en andere grafische elementen. Door je te beperken tot enkele sterke beelden zal je boodschap duidelijker overkomen. Hierdoor zullen geïnteresseerden zich aangesproken voelen en je stand bezoeken. 

Gebruik levendige kleuren

Levendige kleuren, zoals oranje en geel, zorgen dat je opvalt. Donkere kleuren, zoals grijs en zwart, lijken misschien stijlvol, maar ze vallen absoluut niet op. Kies dus voor een kleurenschema dat past bij jouw huisstijl, maar pas op voor overdaad. Drukke patronen met veel kleuren kunnen je boodschap overschreeuwen. Ga dus voor een beperkt aantal heldere kleuren. 

Besteed aandacht aan de verlichting

Met de juiste standverlichting vestig je de aandacht op jouw producten en grafische elementen van je beursstand. Bevestig bijvoorbeeld ledlampen op je beurswand en roll-up banners. De afbeeldingen en teksten op deze standmaterialen zullen hierdoor beter in het oog springen. Daarnaast kan je met spotjes, schemerlampen, stalampen of hanglampen een prettige sfeer creëren in je stand. 

Bouw gemaksdiensten voor je bezoekers in

Met enkele eenvoudige voorzieningen bied je bezoekers het nodige gemak. Geef bijvoorbeeld de mogelijkheid om in jouw stand je mobiele telefoon op te laden en zorg voor gratis WiFi. Deze service zullen potentiële klanten erg waarderen en dat is goed voor je imago en naamsbekendheid. Verder kun je geïnteresseerden bijvoorbeeld trakteren op een hapje en drankje en ze tegelijkertijd benaderen met een korte introductie van je bedrijf. Dit vormt een prettige kennismaking in een ongedwongen sfeer. 

Kom met een aantrekkelijke actie

Een exclusieve beursactie is ook een goede aanleiding voor mensen om je stand te bezoeken. Het kan gaan om een korting op de aanschaf van je producten en diensten of een leuk relatiegeschenk. Ook een interessante activiteit zal zorgen voor extra bezoekers. Voorbeelden hiervan zijn een prijsvraag, een workshop, een optreden van een artiest, de lancering van een baanbrekend nieuw product en een netwerkborrel. 

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *