3 mogelijkheden om een blijvende indruk achter te laten bij je relaties
Vol trots ben je net je eigen bedrijfje gestart. Klaar om de zakelijke wereld te veroveren. Als echte ondernemer weet je dat je – om deze te veroveren en daarin overeind te blijven – eerst een blijvende indruk moet achter zien te laten. Er zijn diverse mogelijkheden om dat te bereiken. We verklappen er hier 3.
Netwerken
Een van de mogelijkheden om een blijvende indruk achter te laten is door op de juiste manier te netwerken. Zodra je het klappen van de zweep kent, kun je hierdoor een netwerk van zakelijke relaties creëren. Netwerken is van belang om je professionele carrière een boost te geven. Evenementen zijn een uitgelezen kans om een heleboel mensen (potentiële relaties) aan te spreken. Gebruik alvorens het netwerken de volgende eenvoudige mind trigger. Stel jezelf voor dat je deze personen slechts eenmalig in je leven kunt ontmoeten. Dat betekent dat als je nu geen actie onderneemt, deze kans verloren zal gaan. Door jezelf dit voor te stellen, ontstaat er een zekere druk, waardoor je mensen sneller zal aanspreken. Lukt het je in het begin nog niet om jezelf op een passende manier te presenteren? Ga dan over tot het voeren van een informeel gesprek waarin je hem of haar op een eenvoudige manier leert kennen. Gebruik statements aangevuld met af en toe een vraag. Zo is er veel variatie in het gesprek en zal de desbetreffende persoon zich meer bij het gesprek betrokken voelen.
Visitekaartjes
Versterk je indruk door aan het einde van het gesprek je visitekaartje uit te delen. Visitekaartjes zijn een uitstekend middel om een goede eerste (of in dit geval tweede) indruk achter te laten. Het zegt namelijk veel over de professionaliteit van jouw bedrijf. Door aan de persoon – waarmee jij zojuist op het evenement een gesprek hebt gehouden – een visitekaartje uit te delen, vormt hij of zij zich (on)bewust een beeld van jou en jouw bedrijf. Door in ieder geval de noodzakelijke informatie hierop te vermelden, zijn je gegevens gemakkelijk vindbaar voor de ontvanger en kan hij of zij na afloop van het evenement eenvoudig contact met je opnemen. Vergeet dan ook niet om je naam, bedrijf, telefoonnummer, e-mailadres en – indien beschikbaar – website op het visitekaartje te vermelden. Door een professionele foto van jezelf daaraan toe te voegen, zullen de eerder gesproken personen je nog beter herinneren, omdat ze je gezicht kunnen koppelen aan jouw bedrijf.
Relatiegeschenken
Vergeet je zakelijke relaties niet te bedanken door ze een relatiegeschenk te geven. Hiermee versterk je de relatie. De ontvanger zal zich namelijk vereerd voelen en blij zijn dat jij hem of haar dit cadeau gegeven hebt. Door ze een bedrukt relatiegeschenk te geven, laat je een blijvende indruk achter. Wat dacht je bijvoorbeeld van theeblikken met jouw bedrijfslogo of een leuke, pakkende slogan erop? Maak het cadeau helemaal af door hier stroopwafels in blik aan toe te voegen. Haast iedereen vindt ze lekker en leuk om cadeau te krijgen. Vanzelfsprekend kun je ook dit stroopwafelblik laten bedrukken met iets herkenbaars van jouw bedrijf erop. Alles om een blijvende indruk achter te laten bij je relaties…