De 3 voordelen van VoIP bellen voor jouw onderneming
VoIP staat ook wel bekend als internetbellen. Waarschijnlijk ken je deze vorm van bellen van diensten zoals Skype en andere videobeldiensten, waarbij je alleen maar software hoeft te installeren op je computer of smartphone om gratis te kunnen bellen via internet. Skype is niet hetzelfde als VoIP. In dit artikel leggen we je uit wat VoIP inhoudt en wat de voordelen van VoIP zijn voor jouw onderneming.
Wat is VoIP?
VoIP is een afkorting voor Voice over Internet Protocol, bellen via internet. Je belt niet langer via een ISDN lijn of een analoge telefoonlijn maar via internet. Digitaal bellen is niet hetzelfde als internetbellen, omdat digitale telefonie altijd is aangesloten op een openbaar telefoonnetwerk net als de analoge telefoonlijn. Bij internetbellen bel je rechtstreeks naar een IP adres. De gesprekskwaliteit bij VoIP telefonie is vele malen hoger dan wanneer je digitaal of analoog belt.
Goedkoper bellen
Een grote reden om te kiezen voor VoIP bellen is dat het stukken goedkoper is dan ISDN en analoge telefonie, onder andere doordat er geen fysieke telefoonlijn meer nodig is. Met VoIP bel je via de internetverbinding en kun je flink besparen. Zo kun je goedkoop bellen, waar je ook bent. Het enige dat je nodig hebt is een goede internetverbinding. Ook bel je voor een zeer lage prijs naar telefoonnummers in het buitenland, iets waar je flink voor moet betalen als je op een andere manier belt. Wanneer je de kosten vergelijkt met de traditionele telefoonlijn kunnen de verschillen oplopen tot 70%. Onderling bellen is over het algemeen gratis, dit is afhankelijk van de infrastructuur en de afgenomen dienst. Tel daar bij op dat er interne kosten zijn die niet langer voorkomen, zoals de medewerkers die je betaalt om telefoondeclaraties af te handelen en een eenvoudigere administratie.
Schaalbaarheid VoIP
Ook is het een groot voordeel dat je een onbeperkt aantal gesprekken kunt voeren via VoIP over slechts één netwerkverbinding. VoIP is uitstekend schaalbaar. Voor bedrijven is dit prettig omdat het niet uitmaakt als je een extra vestiging gaat openen of gaat verhuizen met je huidige bedrijfspand. Je kunt de verbinding die je hebt gemakkelijk verspreiden of uitbreiden.
Grotere functionaliteit
Je hebt een SIP account nodig om te internetbellen. Je krijgt dan een telefoonnummer dat alleen werkt bij IP telefonie. De SIP telefooncentrale biedt meer gemak en opties dan een traditionele telefooncentrale. Doordat alle telefoons via het internet zijn aangesloten is het bijvoorbeeld mogelijk om een andere telefoon met jouw eigen telefoonnummer te bedienen. Zo kun je de voicemail afluisteren, tijdschema’s toepassen, doorverbinden en meer. Ook zijn er vele mogelijkheden om de IP telefooncentrale aan andere toepassingen in de cloud te koppelen, zoals een CRM systeem.