E-commerce: achteraf betalen aanbieden in de webwinkel
Ondernemers in de e-commerce krijgen te maken met veel wet- en regelgeving. Met betrekking tot het aanbieden van verschillende betaalmethoden is nog veel onduidelijkheid. Is achteraf betalen verplicht of een goede extra service?
De ontwikkelingen van achteraf betalen
Consumenten zijn gewend om een online bestelling direct met iDEAL of PayPal te betalen. Dit blijkt niet altijd even praktisch, vooral in de kledingbranche lopen zowel ondernemer als consument tegen problemen aan. De consument wil het artikel eerst bekijken of passen, en dan pas betalen. Bij retour sturen van het artikel moet de webwinkel het geld terugstorten. Een van de grootste webwinkels binnen de kledingbranche, Zalando, krijgt ruim 50% van alle bestellingen teruggestuurd. Zalando heeft gekozen voor betalen op rekening, waarbij de artikelen in één keer achteraf worden betaald. Reken zelf maar uit hoeveel voordeel dit voor de webwinkel oplevert.
Uit onderzoek blijkt dat ruim 35% van het online winkelend publiek de voorkeur geeft aan achteraf betalen. Dit wekt niet alleen meer vertrouwen, ook de ondernemer binnen de e-commerce haalt er voordeel uit. De financiële afhandeling neemt niet meer zoveel tijd in beslag; dat scheelt weer in de kosten. Het blijkt dat webwinkeliers wat huiverig zijn voor de achteraf betalen methode. Wat gebeurt er wanneer de klant uiteindelijk niks betaalt? Hierdoor zijn er nog steeds webwinkels die afzien van achteraf betalen. Mag dit? Nee, bij het ontbreken van deze optie is de e-commerce ondernemer in strijd met de wet.
Achteraf betalen wettelijk verplicht
Wettelijk gezien zijn webwinkels verplicht om de optie achteraf betalen te bieden. De consument moet voor tenminste 50% van het aankoopbedrag de mogelijkheid krijgen dit op een later moment te betalen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via betaling per acceptgiro of betaling onder rembours. Toch zijn er nog steeds webwinkels die dit niet aanbieden. Een slechte zaak: niet alleen ontlopen ze de wettelijke verplichting, ook blijkt dat deze webwinkels achterblijven in omzetgroei. Consumenten worden steeds kritischer. Ze maken vooraf een vergelijking en bekijken welke website de beste opties biedt. Gespecialiseerde websites houden bij welke webwinkels de optie achteraf betalen aanbieden. Zo heeft de consument een duidelijk overzicht van vertrouwde webwinkels.
Achteraf betalen integreren in de webshop
Het is voor webwinkeliers belangrijk om de optie achteraf betalen zo snel mogelijk toe te voegen. Wie de administratieve rompslomp niet ziet zitten, kan vertrouwen op een achteraf betalen provider. Deze neemt het risico uit handen door het uitvoeren van een kredietcheck. Daarnaast verzorgt de achteraf betalen provider het factureren en debiteurenbeheer. Betaalt de klant niet, dan neemt de provider ook de incassoprocedure voor zijn rekening. Dankzij de kredietcheck garandeert de betaalprovider uitbetaling aan de e-commerce ondernemer.
Er zijn verschillende achteraf betaaldiensten beschikbaar zoals Afterpay of Klarna. Ook met diensten als Billink of Capayable is het goed zaken doen. Toch zelf het achteraf betalen regelen? Dit kan door een factuur aan de klant te sturen. Deze moet het bedrag zelf overmaken zodra het product ontvangen is.