webshop gids naar succes

De Ultieme Gids naar een Succesvolle Webshop

Published On 25 oktober 2017 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien

Webshops schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Dat heeft uiteraard een goede reden. Een webwinkel heeft veel voordelen ten opzichte van een fysieke winkel, zoals kostenbesparing op personeel en een pand. Daarnaast heeft een onlineshop een groter bereik, doordat het voor iedereen, die een werkende internetverbinding heeft, toegankelijk is. De efficiëntie van een webwinkel kan heel aantrekkelijk zijn voor ondernemers, maar in deze zee van onlineshops liggen ook een hoop haaien op de loer. Met de ultieme gids naar een succesvolle webshop, weet je deze zee van haaien te overleven en bouw je je weg naar een goed opererende webwinkel. Dus wil je een eigen webshop beginnen en weten hoe je deze succesvol maakt? Lees dan snel verder.

1. Kies de juiste software

Voordat je op een webshop gaat verkopen, dien je eerst een webwinkel te maken. Wanneer je de voor jou meest geschikte webshop software kiest, kun je in no time beginnen. Maar hoe maak je deze keuze? Er zijn diverse websites die het uitzoekwerk al voor je hebben gedaan en waar je eenvoudig verschillende softwarepakketten met elkaar kunt vergelijken. Op deze manier wordt het uitzoeken van de juiste software een stuk makkelijker. Vind je het nog lastig om direct die stap te zetten en wil je het eerst even uitproberen, dan heb je bij veel softwareaanbieders vaak de mogelijkheid de software gratis uit te proberen. Hierdoor weet je zeker of een softwarepakket aan je wensen voldoet en kun je vervolgens eenvoudig een webshop starten.

2. Optimaliseer je navigatie

Als bezoeker van een website wil je een zo aangenaam mogelijke gebruikerservaring hebben, zodat je vrolijk en stressvrij over de website kunt navigeren. Zorg daarom voor een simpele, heldere en logische lay-out, zodat klanten eenvoudig alles kunnen vinden waar ze naar opzoek zijn. Zijn producten goed te vinden, dan verkopen ze ook sneller. Vind je een webshop maken en optimaliseren lastig of wil je gewoon een zeer gebruiksvriendelijke website, huur dan een professional in. Een UX-designer is gespecialiseerd is in het versterken van de tevredenheid van gebruikers. Dit doet een UX-designer door het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en het gebruiksplezier in de interactie tussen gebruiker (klant) en het product (webshop). UX staat dan ook voor user experience, ofwel gebruikerservaring.

3. Wees inventief

De wereld van webwinkels is ongelofelijk competitief. Zorg daarom voor een uniek idee, wees creatief of verkoop iets waarvan mensen niet eens dachten het nodig te hebben. Wat willen consumenten eigenlijk onbewust hebben? Je kunt ook kijken naar je eigen vaardigheden, waar ben je goed in? Neem eens een kijkje op Pinterest, Instagram of Amazon en zie wat er nieuw is of goed verkoopt. Daarnaast kun je ook kijken wat er op het moment trending is. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Trendhunter of Frankwatching.

4. Gebruik foto’s

Het gebruik van foto’s op een website wordt door gebruikers als prettig ervaren, mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld. Het schijnt dat klanten zich 80% herinneren van wat ze zien en 20% van wat ze lezen. Het gebruik van sfeerfoto’s is voor webshop’s heel interessant, want ze kunnen een product er een stuk aantrekkelijker uit laten zien. Consumenten willen graag een gevoel hebben bij een product en zich een situatie kunnen voorstellen waarin zij dit kunnen gebruiken of toepassen. Plaats daarom sfeerfoto’s om potentiële klanten over de streep te halen. Daarnaast is het toevoegen van een zoomfunctie en foto’s vanuit verschillende hoeken tonen ook een must.

5. Bied veiligheid aan

Online data is vrij kwetsbaar. Steeds meer gebruikers zijn voorzichtig en aftastend voordat ze een bestelling plaatsen. Straal daarom veiligheid en betrouwbaarheid uit door: een veilig platform uit te kiezen, gebruik te maken van een sterke SSL authenticatie, trackinginformatie voor alle bestellingen hebben en gebruik te maken van een keurmerk. Daarnaast is het ook van belang dat je content er goed op staat. Wil je bijvoorbeeld gaan internationaliseren en je website laten vertalen? Zorg dan dat het goed vertaald wordt, zodat buitenlandse klanten ook je webshop vertrouwen.

6. Ontwikkel een succesvolle verzendstrategie

Tegenwoordig verwachten klanten “gratis verzending” op elke webwinkel tegen te komen. 78% van de online shoppers zoekt naar de meest goedkope verzending. Dit laat zien dat het essentieel is om dit als e-commercebedrijf op te pakken. Wanneer je een gratis verzending aanbiedt, zijn mensen eerder geneigd om wat op je website rond te browsen. Verleen je deze service, vermeldt dit dan ook duidelijk op de website, bij voorkeur bovenaan de pagina in een banner.

7. Zorg voor goede targetting

Het aanbevelen van producten geeft de klant een gepersonaliseerde shopervaring en kan je bestelwaarde enorm vergroten. Rond 70% van de online shoppers prefereert het gebruik van persoonlijke informatie om een prettige en relevante shopervaring te hebben. Deze methode kun je dus zeker niet missen in je strategie. Features die je toe kan voegen zijn bijvoorbeeld het aanbevelen van vergelijkbare, alternatieve of goed beoordeelde producten.

8. Gebruik live chat

44% van de potentiële online shoppers vindt dat live geholpen worden tijdens het bestelproces één van de belangrijkste elementen is van een website. Ook zijn 31% van de consumenten eerder geneigd om iets van een webwinkel te kopen, wanneer deze live chat aanbiedt. Het implementeren van een live chat kan dus tot meer sales leiden.

9. Maak een blog

Wanneer je naast je webshop ook blogt, kun je het aantal bezoekers op je webshop aanzienlijk vergroten. Dit zorgt indirect ook weer voor een groei in de omzet. Als je blogt doe dit dan ook regelmatig. Idealiter zou je wekelijks 3-4 nieuwe artikelen per week moeten plaatsen. Als dit niet haalbaar is, probeer dan in ieder geval 1 keer per week een nieuw artikel te plaatsen.

10. Denk ook aan mobiele gebruikers

Tot slot is het essentieel om mobiele gebruikers niet te vergeten. Het blijkt namelijk dat 70% van de mobiele zoekopdrachten binnen een uur tot een actie leiden. Daarentegen gaat 40% van de potentiële klanten naar de concurrent, wanneer een website niet goed reageert. Zorg dus dat je ook een goedwerkende mobiele versie hebt van je website, om zoveel mogelijk verkeer naar je website te krijgen en daar zolang nodig te houden.

Dit waren de tips voor een succesvolle webshop. Wil je zelf ook een webshop starten? Kijk dan eens op webshop software vergelijken. Hier vind je diverse software pakketten waarmee je eenvoudig en zonder programmeerkennis een webshop kunt beginnen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *