Wat zijn de belangrijkste uitkomsten van Business Process Management?
De optimalisatie en de beheersing van bedrijfsprocessen wordt ook wel Business Process Management (BPM) of Business Proces Modelling genoemd (BPM). Bij BPM zijn de activiteiten van medewerkers op een bepaalde manier ingericht zodat de resultaten gericht zijn op het behalen van doelen binnen een organisatie. Dit kunnen doelen zijn zoals de verbetering van innovatie, kwaliteit en efficiëntie. Om deze doelen te bereiken zijn organisaties sterk afhankelijk van IT. Door middel van BPM ligt de focus op de belangrijkste strategie en doelen binnen een organisatie. Maar wat zijn de grootste voordelen van Business Property Management voor organisaties? Vooral voor start-ups en kleinere organisaties is BPM een belangrijke manier van bedrijfsvoering omdat zij te maken hebben met kleinere budgetten en willen op een snelle manier winstgevend worden. Je kan de voordelen van Business Product Management opdelen in drie groepen.
1. Efficiëntie
Een van de eerste uitkomsten bij het invoeren van BPM in de meeste organisaties is het toenemen van de efficiëntie. Dit komt doordat veel bedrijven nog vaak gebruik maken van handwerk in plaats van machinewerk, slechte communicatie tussen afdelingen en het ontbreken van de monitoring van alle bedrijfsprocessen. Een frisse blik op de organisatie helpt bedrijven de inefficiënte manier van werken onder ogen te komen.
2. Effectiviteit
Zodra een organisatie efficiënter te werk gaat kan BPM er ook voor zorgen dat dit resulteert in effectiviteit. Door efficiënt te werk te gaan hebben een bepaalde activiteiten ook meer effect. Dit geeft de mogelijkheid om sneller te werken, sneller beslissingen te nemen en het werk nog beter uit te kunnen voeren. Op het moment dat alle processen effectief worden uitgevoerd op basis van de strategie van de organisatie wordt een organisatie winstgevender en competitief.
3. Flexibiliteit
In een ultra-competitieve wereld waarin we leven is het belang van flexibiliteit belangrijker dan ooit tevoren. Organisaties die niet meegroeien en niet adequaat reageren op de ontwikkelingen om zich heen lopen al snel achter de feiten aan. Het inspelen op veranderingen is een van de belangrijkste speerpunten binnen een organisatie wanneer er BPM wordt doorgevoerd.
Soms kan een organisatie niet om verandering heen omdat nieuwe zakenpartners een andere manier van zakendoen hanteren. En daarnaast kan het ook voorkomen dat de wetgeving opeist dat een organisatie zijn manier van bedrijfsvoering aanpast. Een recent voorbeeld hiervan is de komst van de AVG Compliancy.