Werven van personeel

4 manieren om personeel te werven

Published On 7 november 2019 | By Hendrik Koster | Personeel

Om de groei van jouw bedrijf te ondersteunen, heb je de beste werknemers nodig. Het kan een uitdaging zijn om de juiste mensen te vinden die passen bij jouw bedrijfscultuur. En zijn ze ook in bezit zijn van de vereiste kennis, ervaring en motivatie? Met deze 4 manieren heb jij een grote kans om het personeel te werven dat je zoekt, zelfs op een krappe arbeidsmarkt.

Werf via je eigen medewerkers

Een uitstekende manier om personeel te werven als je al medewerkers in dienst hebt, is door te werven via je eigen personeel. Deze manier van recruitment staat bekend als referral recruitment. Je zet jouw medewerkers in om nieuwe collega’s te vinden. Jouw huidige medewerkers zijn bekend met het bedrijf en weten goed in te schatten wie er wel en niet thuis past in de organisatiecultuur. En jij bespaart op de wervingskosten. Motiveer je werknemers door een wervingsbonus weg te geven op het moment dat ze een geschikte kandidaat aandragen vanuit hun eigen netwerk.

Plaats jouw vacature op een vacaturebank

Veel mensen kijken op een vacaturebank op het moment dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan. Schrijf je in bij een vacaturebank en maak een uitgebreid zoekprofiel en je vist direct in een grote poel. Zo hebben sommige vacaturebanken meer dan 2 miljoen bezoekers per maand. Alles is geautomatiseerd. Hierdoor krijg je inzicht in de resultaten in jouw persoonlijke account en kun je jouw vacature gemakkelijk beheren. Je betaalt om een vacature te plaatsen op een vacaturebank, maar hier krijg je dan ook een groot bereik voor terug..

Schakel social media in

Niet alleen klanten volgen de social media pagina’s van jouw bedrijf,maar ook potentiële werknemers. Maak sopwieso een speciale vacaturepagina aan op je eigen websiteOp het moment dat je open vacatures hebt zet je deze op de website, en deel je de pagina op alle social media kanalen van je bedrijf. LinkedIn is zeer populair onder werknemers, maar ook jouw andere pagina’s zoals Facebook en Twitter kunnen talenten binnenbrengen. Zorg ervoor dat je in de vacaturetekst duidelijk naar voren brengt wat je zoekt en wat een sollicitant kan verwachten van jouw bedrijf. Maak bijvoorbeeld een leuk filmpje waarin ook de werksfeer naar voren komt.

Intern werven van personeel

Het kan zo zijn dat het talent dat je zoekt al aanwezig is binnen je bedrijf. Intern werven heeft verschillende voordelen. Zo kent de kandidaat het bedrijf al en werkt het motiverend als je huidige medewerkers kansen biedt om door te groeien. Daarnaast bespaar je kosten op de werving en selectie. Hier staat tegenover dat je waarschijnlijk wel een vervangende medewerker nodig hebt die je op de positie moet inzetten van de werknemer die je door laat stromen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *