goede bedrijfscultuur

4 redenen waarom een goede interne cultuur essentieel is voor een organisatie

Published On 14 oktober 2021 | By Roeland van Poorten | Personeel

Als bedrijf of als ondernemer is er één element van je onderneming dat belangrijker is dan alle andere: je werknemers. Zonder je werknemers zouden de werkzaamheden van jouw bedrijf immers niet uitgevoerd worden, en zouden je klantrelaties als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het is dus van belang dat je een goede interne cultuur kweekt voor je werknemers en je bedrijf, zodat zij tevreden zijn en bij je blijven. Maar waarom is een positieve bedrijfscultuur nog meer belangrijk? En hoe zorg je hiervoor? In dit artikel kom je erachter.

De relatie van jouw werknemers met het bedrijf

Het eerste en het belangrijkste wat je wilt regelen is dat jouw werknemers een positief beeld hebben van het bedrijf. De redenen hiervoor spreken voor zich: als een werknemer niet achter de werkzaamheden, normen, waarden en de missie van het bedrijf staat, is de kans klein dat deze zich volledig wil inzetten voor het bedrijf. Zorg ervoor dat jouw bedrijf, in welke sector deze ook mag bevinden, een duidelijk missie en visie heeft die je door kan communiceren naar jouw omgeving. Zorg er ook voor dat jouw werknemers een goede relatie met elkaar, maar vooral ook met jou hebben.

De positionering van jouw bedrijf tegenover jouw klanten

Het gevolg van een goede interne cultuur zorgt ervoor dat jouw werknemers ook veel positiever in hun werkplek staan. Ze zijn al sneller gemotiveerd, willen beter presteren en zullen tegen de mensen om hen heen al gauw zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame. Indirect zorg je er dus ook voor dat je niet alleen een goede interne cultuur creëert, maar ook een externe cultuur, waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden!

Het belang van een goede relatie met jouw werknemers

Maar hoe creëer je precies een goede interne bedrijfscultuur? De belangrijkste stap die je moet zetten is de band met je werknemers versterken. Zorg ervoor dat je informeel met elkaar om kan gaan, en dat de interactie niet lijkt op een rigide en geforceerde wisseling van woorden. Een ander klein, maar effectief middel is een kado voor medewerkers. Kleinigheden zoals een mok, USB-stick of een tas met jouw bedrijfslogo is een leuke en goedkope manier om een betere band te creëren met jouw medewerkers.

Het aantrekken van nieuw talent

Als je eenmaal een aantrekkelijke en positieve interne cultuur binnen je bedrijf hebt gecultiveerd, zul je ook zien dat het veel gemakkelijker is om nieuwe getalenteerde werknemers naar je bedrijf toe te trekken. Onder andere doordat het positieve beeld van het publiek, en de positieve mond-tot-mond reclame van je werknemers er voor zorgen dat je bedrijf een positief beeld uitstraalt naar de rest van de wereld. Ook is he leuk om deze nieuwe talenten te verwelkomen met je bedrukte producten, zo kun je bijvoorbeeld een rugzak bedrukken met jouw logo en deze aan nieuwkomers geven. Zo creëer je gelijk een verwelkomende omgeving voor nieuwe collega’s. Kortom, er zijn alleen maar voorbeelden verbonden aan het creëren van een goede interne cultuur!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *