Waarom als bedrijf meer focussen op e-mailmarketing
E-mailmarketing is onmisbaar als het gaat om een persoonlijke band opbouwen met een klant. Veel bedrijven denken dat e-mailmarketing een ouderwetse manier is om vaste klanten te krijgen. Onderzoek wijst op iets anders uit. Amerikaanse bedrijven hebben in 2016 zo’n 2 miljard dollar uitgegeven aan e-mail marketing. E-mail marketing blijft razend populair voor veel bedrijven.
Wat is het?
Bij e-mail marketing stuur je e-mails naar je klanten, die komen direct in de mailbox te voorschijn van je contacten. Door je e-mail te personaliseren kun je een persoonlijke band opbouwen. Dit is belangrijk voor conversie op langer termijn. Wat zo handig is aan e-mail marketing is dat je via massa-communicatie heel persoonlijk kunt communiceren. Het enigste wat je doet is de e-mail versturen naar al je contacten. Dat mailtje kan persoonlijk binnenkomen door de lezer aan te spreken met zijn of haar voornaam.
Voordelen e-mailmarketing
- Je hoeft niet veel te investeren in e-mail marketing. Het is namelijk erg goedkoop.
- Je kunt duizenden mensen tegelijkertijd bereiken
- Je bent direct in de mailbox van je potentiële klant
- Je kunt je e-mails personaliseren. Op deze manier bouw je een persoonlijke band op met je klant.
- Je kunt de statistieken nauwkeurig bij houden. Zo weet je precies wie de mail opent en wanneer. Je kunt ook bekijken welke mailtjes meer zijn bekeken en welke niet. Zo kun je zien wat wel of niet werkt.
Nadelen e-mailmarketing
- Vaak kunnen e-mails in de spambox van je klant komen. Er is dan een grote kans dat ze jouw e-mails niet lezen.
- Niet iedereen die in je mailinglijst staan gaan je e-mails openen, sommige mensen veranderen van e-mails etc.
- Een e-mail lijst opbouwen kan moeilijk zijn, het vergt veel tijd.
De voordelen wegen wel zwaarder dan de nadelen. Om e-mail marketing te kunnen toepassen in je bedrijf heb je eerst e-mail marketing software nodig. Er zijn veel tools, zoals Mailchimp. Hiermee kun je contacten verzamelen en tegelijkertijd e-mails versturen. Vervolgens kun je nauwkeurig de statistieken bekijken. Zo kun je zien wie je e-mails geopend heeft of er op het linkje in de e-mail geklikt is en op welk tijdstip het geopend is. Zo kun je inspelen op het gedrag van je klanten. Vaak komt het voor dat klanten hun e-mails bekijken in de ochtend en in de avond. Een slimme marketeer speelt daar op in en verstuurd de eerste mailtjes al voor 7 uur s’ochtends uit. Vaak staan die mailtjes dan helemaal bovenaan de inbox van de klant. Het is dan hoogst waarschijnlijk dat ze dat mailtje als eerste lezen.