Tips SEO 2020

SEO teksten schrijven anno 2020; do’s en don’ts

Published On 12 december 2019 | By Nathalie Brouwers | Marketing

Wanneer je over een website beschikt, is het essentieel om daarop goede webteksten te hebben. Hiermee trigger en spreek je aan de hand van een bepaalde inhoud en tone of voice je doelgroep aan. Eveneens word je met een hoge kwaliteit webtekst goed gevonden in Google, mits deze SEO-geoptimaliseerd is natuurlijk. Veel mensen vinden webteksten, en dan met name SEO-geoptimaliseerde webteksten schrijven geen gemakkelijke opgave. Want waar moet je allemaal rekening mee houden? In dit artikel bespreken wij een aantal do’s en don’ts met betrekking tot het schrijven van SEO teksten anno 2020.

Laat SEO teksten schrijven door een tekstbureau

Een van de do’s als het aankomt op SEO teksten schrijven is: schakel hiervoor een tekstbureau in. Zo’n tekstbureau heeft contentspecialisten in dienst, die op de hoogte zijn van de laatste trends en richtlijnen voor wat betreft SEO. Ook weten zij van iedere webtekst een SEO-geoptimaliseerde webtekst te maken. De gespecialiseerde SEO tekstschrijvers weten precies hoe ze voor deze webteksten – die voldoen aan de SEO-richtlijnen – kunnen zorgen. Mede dankzij de SEO-kennis van de copywriters ontstaat er een hoge kwaliteit webtekst die zowel de lezer als Google aanspreekt, waardoor je dus met je website bovenaan in die laatste terecht komt. Wanneer je als ondernemer kiest voor SEO teksten laten schrijven is de kans op een hogere positie in Google aanzienlijk, omdat de webteksten SEO-geoptimaliseerd zijn. Ze voldoen daarmee aan de richtlijnen van de zoekmachine, waardoor jouw website goed gevonden wordt. Door deze ranking word je meer getoond in Google en dat genereert meer websitebezoekers. Voeg hier tot slot het behalen van “meer conversie” maar aan toe.

Optimaliseer de titel en de meta-description

Voor wanneer je toch graag zelf eens een SEO-geoptimaliseerde webtekst wilt schrijven, volgt nu een don’t. Een zoekmachine zoals Google heeft een signaal nodig om een webtekst te doorgronden. Zo’n signaal geef je door bepaalde zoekwoorden op strategische plaatsen te verwerken. Hierdoor weet Google meteen waar de webpagina over gaat. Als het aankomt op de titel, optimaliseer deze dan door zoekwoorden bij voorkeur aan het begin van de titel te schrijven. Wanneer het eerste woord daarvan een zoekwoord is, weet Google direct waar het over gaat. Een meta-description is een korte omschrijving van een webpagina die Google toont bij de zoekresultaten. Hoewel deze niet voor SEO meetelt, kun je een meta-description wel beschouwen als een advertentie op de resultatenpagina. Vergeet ook deze niet te optimaliseren. Door hiermee op te vallen, is de kans aanzienlijk dat een lezer er eerder op klikt, ook wanneer je (nog) niet op de eerste plek in Google staat.

Maak gebruik van de juiste zoekwoorden

We noemden het net al even. Zoekwoorden. Maar hoe vind je die? Met behulp van een zogenaamde SEO-tool kun je de juiste zoekwoorden vinden om jouw gehele webtekst mee te optimaliseren. Een voorbeeld van zo’n SEO-tool is de Google Adwords Zoekwoordenplanner. Daarmee kun je achterhalen hoe vaak per maand er op de voor jou belangrijke zoekwoorden wordt gezocht en krijg je suggesties voor andere zoekwoorden te zien.

Gebruik geen duplicated content

Als het aankomt op SEO teksten schrijven, is een van de andere don’ts het gebruik van duplicated content. Google vindt het belangrijk om uniek geschreven content te zien. Wanneer je van plan bent zelf een SEO-geoptimaliseerde webtekst te gaan schrijven, let er dan op dat dit geen kopie is van een andere webtekst. Dubbele content is niet goed voor SEO, omdat beiden dan minder goed geïndexeerd kunnen worden. Google kent minder waarde toe aan webpagina’s met dubbele content en beiden zullen worden gestraft. Ze zullen lager in de zoekresultaten terecht komen en daardoor niet of veel minder goed gevonden worden.

Deel dit artikel op social media!

One Response to SEO teksten schrijven anno 2020; do’s en don’ts

  1. Carla says:

    Inderdaad erg belangrijk dat je webteksten SEO-geoptimaliseerd zijn! Een online marketing bureau hiervoor inschakelen zou ook nog een optie kunnen zijn, vaak hebben zij wel één of meerdere copywriters in dienst, of in ieder geval mensen die goed kunnen schrijven..

    Groetjes, Carla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *