Bezoek aan klanten in coronatijd: wat is er nog wél mogelijk?

Published On 7 januari 2021 | By Roeland van Poorten | Marketing, Overig

Alle ondernemers zijn in meer of mindere mate getroffen door het nieuwe coronavirus. Zelfs wanneer er financieel (gelukkig) niet veel veranderd is, betekent dit alsnog dat er op het gebied van jouw werkwijze hoogstwaarschijnlijk wél veel veranderingen zijn doorgevoerd. Dat kan ook niet anders. De regels van het RIVM behoren nu tot het nieuwe normaal. Hier moet je je als ondernemer dan ook aan houden. Helaas betekent dit ook dat je heel snel moet kunnen schakelen. Want waar er in de eerste lockdown nog veel kon en mocht, zijn er in de huidige tweede lockdown alweer heel veel dingen veranderd. Het contact met de klant, hoe belangrijk ook, moet namelijk tot het minimum beperkt worden. Maar wat als je als ondernemer wel bezoekjes aan je klanten moet brengen? Wat is er dan nog mogelijk? Hoe pak je dit dan aan? Wat is er toegestaan? 

Beperk fysiek contact met de klant 

Mondkapjes klaar en gaan! Dat is wat veel ondernemers hopen. Hoe fijn zou het zijn om snel op pad te kunnen en gewoon op bezoek te gaan bij je klanten? Geen vreemde maatregelen, enkel een mondkapje en een fijn gesprek. Helaas wordt ook dit inmiddels afgeraden. Natuurlijk zal je bij sommige beroepen hier niet onderuit komen. Soms moet er wel fysiek contact zijn om een probleem op te lossen. Wanneer het echter op een andere manier mogelijk is, dan wordt de ondernemer uitgedaagd om deze manier te vinden en hier gebruik van te maken. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan videobellen, chatten of op een andere manier contact op afstand te leggen.  Zorg er wel voor dat je hier een goede webcam en microfoon voor hebt.

Schud geen handen 


Dit lijkt misschien vanzelfsprekend. Zeker nu bijna niemand meer aan handen schudden doet. Toch zal het je nog verbazen hoe vaak dit vergeten wordt. Probeer daarom klanten actief te informeren over het feit dat je geen handen meer zult schudden. Neem ook zelf niet het initiatief om handen te schudden. Vraag klanten ook voor ieder bezoek of ze geen gezondheidsklachten hebben en weiger op bezoek te gaan bij mensen met verkoudheidsklachten. 

Het kan ook verstandig zijn om van tevoren al een groot aantal mondkapjes te kopen. Mondkapjes kopen is een goede manier om altijd een groot aantal mondkapjes in de auto te leggen. Geef, indien de persoon zelf geen mondkapje heeft, altijd een mondkapje weg. Zo zijn jullie beiden goed beschermd. 

Was je handen na elk bezoek 


Het is belangrijk om te weten dat een klant niet meer dan twee personen per dag mag ontvangen. Wanneer jij alleen of met een partner langskomt, dan betekent dit dus ook dat hij of zij de rest van de dag geen bezoek mag ontvangen. Informeer je klant over dit gevaar. Daarnaast is het belangrijk om na iedere klant je handen te wassen. Doe dit voordat je naar binnen gaat en nadat je het huis verlaat. Zo verwijder je eventuele virusdeeltjes die je met je handen hebt aangeraakt. Probeer tijdens het bezoek zelf zo min mogelijk aan je gezicht te zitten en hou het mondkapje zo goed mogelijk op. Als je je aan de maatregelen houdt, kun je – zolang er geen harde lockdown geldt – dus prima op bezoek bij je klanten. Zolang je de basisregels maar in acht neemt.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *