5 tips om je zakenrelaties tevreden te houden
Zakenrelaties kunnen je business maken of breken. Je hebt ze nodig om je bedrijf gezond te houden. Helaas is er altijd concurrentie aanwezig en concurrenten zullen altijd proberen om jouw zakenrelaties weg te kapen. Het is dus aan jou om te zorgen dat je klanten en relaties tevreden blijven. Wij geven je 5 handige tips.
1. Blijf dicht bij jezelf
Tegenwoordig draait het allemaal om écht contact. Het is daarom belangrijk om iedereen altijd te benaderen op je eigen, puur persoonlijke wijze. Zo ben je altijd consistent, gewoon door dicht bij jezelf te blijven. Klanten hechten in deze tijd veel waarde aan persoonlijk en oprecht contact, dus wees jezelf.
2. Bied de beste service
Het is lang niet altijd mogelijk om je te onderscheiden met je producten of je diensten. Deze zijn vaak gewoon zoals ze zijn en er zijn meer aanbieders op de markt. De service kun je wel zelf vormgeven, dus zorg ervoor dat deze optimaal geregeld is en dat je geen steekjes laat vallen. De beste service zorgt ervoor dat de beste klanten blijven.
3. Geef een relatiegeschenk
Het is goed om je waardering eens uit te spreken. Je kunt bijvoorbeeld eens rode wijn online bestellen en aan je meest waardevolle zakenrelaties sturen. Dit hoeft natuurlijk niet elke maand, maar het is zeker goed om eens per jaar je zakenrelaties te laten weten dat je hen waardeert.
4. Zorg voor dat beetje meer
Geef je zakenrelaties altijd dat beetje meer. Denk hierbij aan een beetje meer service, een beetje meer persoonlijke aandacht en een beetje meer respect. Bekijk waar de concurrentie steekjes laat vallen en speel hier scherp op in door wel dat beetje extra te bieden. Daarmee verras je jouw klanten en kun je zorgen voor een lange termijn relatie met de klant.
5. Soms is een gadget voldoende
Voor grote en waardevolle klanten kun je altijd een lekker wijntje bestellen, maar ook de kleinere klanten zijn zeker iets waard. Op internet vind je ontzettend veel wijn webshops, maar ook wijn vergelijkingswebsites waarop je wijn kan zoeken en bestellen. Geef eens een leuke gadget weg. Een kleinigheidje kan al voldoende zijn om ervoor te zorgen dat een klant je extra waardeert. Lever je online bestellingen? Doe er dan eens een leuke sleutelhanger, een aansteker of bijvoorbeeld een pen bij. Het zijn (ook) de kleine dingen die het doen.