kennisbank

Wat is een kennisbank en wat zijn de voordelen?

Published On 21 oktober 2022 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien

Heb jij een bedrijf dat belang heeft bij een ijzersterke klantenservice? Dan biedt een kennisbank uitkomst. Een kennisbank is als het ware een verzameling met antwoorden op allerlei vragen en ook de uitleg van bepaalde termen. Je kunt je namelijk wel voorstellen, dat wanneer je voor een grote telecomprovider werkt, het handig kan zijn dat mensen middels een kennisbank het antwoord op hun vraag kunnen opzoeken. Op het moment dat ze er dan alsnog niet uit weten te komen, dan kunnen ze natuurlijk altijd de telefoon pakken of een mail sturen. Om je een idee te geven welke voordelen een kennisbank nog meer heeft, hebben we er een aantal voor je op een rijtje gezet.

Je bent een stuk efficiënter

Op het moment dat jij als bedrijf beschikt over een kennisbank, dan scheelt je dit een hele hoop werk. Dit geldt met name voor een groot deel van de vragen van je klanten. Je zult namelijk verstelt staan van het feit hoe vaak mensen exact dezelfde vragen stellen, terwijl deze heel eenvoudig kunnen worden afgevangen in een kennisbank. Een kennisbank ontwerpen is uiteraard niet iets wat je van vandaag op morgen doet en is eigenlijk ook nooit klaar. Het is daarom dus ook aan te raden om hier als bedrijf zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Bepaalde veelgestelde vragen (FAQs) kun je op deze manier blijven opnemen, waardoor je de druk op de klantenservice kunt verminderen.

Je klantvertrouwen groeit

Wanneer jij als bedrijf een enorme kennisbank hebt opgezet, dan ziet de klant je als een autoriteit in je branche. Dit zorgt ervoor dat je extra vertrouwen kweekt, waardoor bezoekers die nog geen klant zijn sneller geneigd zijn klant bij je te worden. Want laten we eerlijk zijn, je bent toch liever klant bij een bedrijf die kennis van zaken heeft. Dus heeft jouw bedrijf nog geen kennisbank? Dan is dit zeker iets om goed over na te denken. Zo hoef je niet direct honderden artikelen te schrijven, maar het maken van een goed plan en het verzamelen van bijvoorbeeld een top 10 met veelgestelde vragen is al een goede eerste stap in de juiste richting.

Een eigen kennisbank voor jouw organisatie opbouwen? Informeer eens bij Nieuw Initiatief naar de mogelijkheden.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *