online enquete

Online enquêtes: 5 manieren om zo veel mogelijk reacties te verzamelen

Published On 19 februari 2016 | By Roeland van Poorten | Overig

Je vragen zijn opgesteld, de antwoordkeuzes zijn uitgekozen en je bent klaar om de reacties op jouw enquête te verzamelen. Maar hoe kun je de enquête het best de wereld in sturen, en hoe zorg je ervoor dat je zo veel mogelijk reacties kunt verzamelen? In dit artikel worden verschillende manieren besproken om jouw online enquête succesvol te maken.

1. Uitleg

Zorg ervoor dat je goed uitlegt wat het voordeel is voor de respondent. Denk hierbij aan een bepaalde motivatie (het helpen van een jong bedrijf, een student of het bijdragen aan een medisch onderzoek) of een vergoeding. Dit zal een positief effect op de respons hebben. Heb je geen budget voor een vergoeding en wil je liever dat je verzekerd bent van oprechte reacties? Let er dan op dat je extra veel aandacht besteedt aan het uitleggen wat je met de reacties gaat doen. Vaak gaat het om het verbeteren van je producten of diensten. Door deel te nemen aan het onderzoek, geven de respondenten dus informatie voor ‘hun eigen voordeel’.

2. Duidelijkheid

Het invullen van een enquête zal nooit tot de prioriteiten van de respondenten behoren. Wees daarom duidelijk wat er van ze verwacht wordt, zodat de kans groter wordt dat ze er wél tijd voor maken. Geef in ieder geval informatie over de volgende punten:

  • Hoe lang duurt het om de enquête in te vullen?
  • Uit hoeveel vragen bestaat de enquête?
  • Uit wat voor vragen bestaat de enquête (zijn het multiple choice vragen?)
  • Verwacht je meer van een respondent dan alleen het invullen van de vragen?

3. Schrijfstijl

De teksten die je schrijft voor de enquête zijn niet bedoeld om de respondenten te amuseren, maar hoeven ook niet al te stijf te zijn. Zorg ervoor dat je schrijfstijl is aangepast op je doelgroep en dat je vragen goed begrijpbaar zijn. Vermijd hierbij moeilijke woorden en lange zinnen. Ook de opbouw van de enquête is belangrijk: zorg voor een goede en heldere opbouw, zodat de respondenten niet op de helft afhaken.

4. Test

Erg belangrijk: vul je eigen enquête in voordat je het de wereld in stuurt. Zo kun je het best nagaan of de enquête goed loopt en makkelijk wegleest. Je kunt ook vragen of een vriend of collega de enquête wil testen. Hoe meer inzichten hoe beter.

5. Openheid en terugkoppeling

Naast het uitleggen waarom de enquête wordt gehouden en wat er met de onderzoeksresultaten wordt gedaan, is ook de terugkoppeling belangrijk. Heb je de enquête via jouw website verspreid? Schrijf dan een blog over de concrete veranderingen naar aanleiding van de enquête. Heb jij de meeste respondenten via social media geworven? Plaats dan een korte update over de belangrijkste resultaten.

Laat de respondenten zien dat de input gewaardeerd wordt, zodat ze ook op een ander moment met plezier zullen reageren op jouw enquête!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *