inkoop duurder geworden

Inkoop flink duurder geworden? Zo ga je daar mee om

Published On 3 februari 2023 | By Roeland van Poorten | Financieel, Overig

Met het huidige bedrijfsklimaat is het geen verrassing dat veel leveranciers hun prijzen hebben moeten verhogen. Dit kan een grote klap zijn voor (kleine) bedrijven die afhankelijk zijn van deze middelen. Er zijn echter verschillende manieren om je budget aan te passen en je voorraden op peil te houden. Laten we eens kijken hoe je je kunt aanpassen als de prijzen van je leveranciers flink duurder zijn geworden.

Begrijp de situatie van je leverancier

Voordat je drastische wijzigingen aanbrengt in je budget of inkoopproces, moet je eerst begrijpen waarom de prijsverhoging in de eerste plaats plaatsvindt. Door dit te doen kun je beter plannen voor toekomstige veranderingen en krijg je een idee van wat voor soort prijsverhogingen je in de toekomst kunt tegenkomen. Enkele redenen waarom leveranciers hun prijzen kunnen verhogen zijn een toegenomen vraag, grondstofkosten, transportkosten en arbeidskosten. Als je weet wat de oorzaak is van de prijsstijging, kun je weloverwogen beslissingen nemen over hoeveel je je kunt veroorloven aan voorraden uit te geven zonder failliet te gaan!

Onderhandel met je leveranciers

Als je leverancier onlangs zijn prijzen heeft verhoogd, probeer dan met hem te onderhandelen over lagere tarieven of speciale aanbiedingen. Dit kan inhouden dat je bulkkortingen aanbiedt of dat je een langetermijncontract met hen afsluit waarin de lagere prijzen voor langere tijd worden vastgelegd. Het helpt ook als je voorafgaand aan de prijsverhoging een goede relatie met je leverancier hebt opgebouwd – dan zijn ze wellicht eerder bereid met je samen te werken aan een oplossing waar beide partijen tevreden over zijn.

Zoek alternatieven

Soms is onderhandelen niet genoeg en is het zinvol om alternatieve leveranciers te zoeken die dezelfde producten tegen lagere tarieven aanbieden. Probeer, indien mogelijk, verschillende alternatieven uit te proberen voordat je je volledig vastlegt – zo weet je zeker dat ze aan al je verwachtingen en kwaliteitsnormen voldoen voordat je langetermijninvesteringen in nieuwe leveranciers doet. En vergeet ook zeker niet om deze aanpassingen in je bedrijfsplan te vermelden. Overweeg bovendien te bezuinigen op bepaalde producten of diensten als ze te duur zijn – het is misschien niet altijd nodig om alles bij één leverancier te kopen en het kan je geld besparen door elders goedkopere opties te vinden. Meer tips vind je op voorbeeld-ondernemingsplannen.nl.

Ondanks de stijgende zakelijke kosten, zijn er nog genoeg manieren voor (kleine) bedrijven om te krijgen wat ze nodig hebben en toch binnen het budget te blijven. En nee, er is hier geen pasklare oplossing; elk bedrijf moet zijn eigen unieke aanpak vinden die het beste werkt voor zijn eigen unieke situatie. We wensen je veel succes!

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *