Klant in het buitenland betaalt niet. Wat nu?
Het kan erg vervelend zijn als vaste klanten niet betalen. Aan de ene kant wil je de factuur zo snel mogelijk betaalt hebben, aan de andere kant wil je de klantrelatie niet te veel aantasten. Hoewel dit in Nederland al een opgave is, is het nog moeilijker wanneer een klant uit het buitenland een factuur niet betaalt. Wat kun je het best doen als een buitenlandse klant niet betaalt?
Voorkomen is beter dan genezen
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daarom is het verstandig om, voordat je in zee gaat met een grote buitenlandse klant, een kredietrapport op te vragen voor je daadwerkelijk zaken gaat doen. Hierin kun je precies zien hoe het betaalgedrag van deze klant is en hoe het ervoor staat met eventuele schulden. Als dit echter al te laat is en je in een situatie zit waarin er gewoonweg niet wordt betaald, blijf dan niet zomaar je goederen of diensten leveren. Vraag om alvast een deel van het bedrag. Gaat het om een erg goede klant die tijdelijk financiële problemen heeft, maak dan een betalingsregeling.
Druk zetten
Kom je er nog niet aan uit? Zorg er dan voor dat je druk blijft zetten. Ondernemers met schulden zullen het eerste betalen aan bedrijven die het meest vervelend zijn. Het lastige aan klanten in het buitenland is dat het ze vaak niet erg veel doet als ze telefoontjes en aanmaningen uit het buitenland krijgen. Daarom is het slim om een lokaal incassobureau in te schakelen. Dat komt voor de buitenlandse klant dichterbij en zorgt voor extra druk. Ook kan er worden gecommuniceerd in de eigen taal. Het is ook een optie om een Nederlands incassobureau in te schakelen dat gespecialiseerd is in incasso in het buitenland.
Probeer een rechtszaak te voorkomen
Kom bij een klant in het buitenland altijd gelijk in actie als de betalingstermijn is verstreken. Buiten het risico op een faillissement van de klant, heb je ook de kans dat de vordering verjaart. Het verschilt per land wat de verjaringstermijn is. Mocht niks werken, dan kun je naar de rechter stappen. Echter kan dit enorm veel geld kosten. In sommige landen zijn deze kosten zo hoog, dat het geen zin heeft om naar de rechter te stappen. Ook heb je in sommige landen hoge wachttijden, met het risico dat een zaak verjaart of dat het bedrijf inmiddels als failliet is. Check daarom altijd eerst de financiële situatie van een klant voor je naar de rechter stapt. Als er geen geld meer is, valt er ook niks te halen en zijn de kosten allemaal voor jou.
Mijn vriend is zelfstandig en werkt met veel internationale klanten. Nu is er een klant die maar niet wil betalen en dit is erg vervelend, want het gaat om duizenden euro’s. De tip om een lokaal incassobureau in te schakelen komt goed van pas. We gaan eens kijken wie ons kan helpen. Bedankt!
Graag gedaan en succes!