Heb je als startende ondernemer CRM-software nodig?
Tijdens de prille beginfase van jouw onderneming moet je waarschijnlijk nog een beetje zoeken naar de beste manier van werken, de ultieme elevator pitch en de juiste basissystemen. Veel starters stellen zich dan ook de vraag of ze al dan niet CRM-software nodig hebben. Dat verschilt van starter tot starter. En het is niet omdat je nu nog geen CRM-software nodig hebt, dat dat morgen niet anders is. Houd daarom rekening met de volgende zaken.
Wanneer is CRM-software echt wel nodig?
CRM-software helpt de communicatie te verzorgen en het maximale te halen uit interacties met leads. Het gaat om taken die je ook perfect handmatig kan uitvoeren maar die vaak heel tijdrovend zijn. Bekijk CRM-software daarom nooit als een kost maar eerder als een middel om te groeien. Als je CRM-software op die manier benadert is het duidelijk: CRM-software biedt een meerwaarde van zodra je het gevoel krijgt dat die handmatige processen gewoon te veel tijd opslokken en jouw groei afremmen. Lukt alles nog perfect zonder CRM-software? Dan is het gebruik ervan niet nodig, hoewel het verhaal vaak iets genuanceerder is.
Kijk verder dan tijdsnood
Enige nuance is inderdaad wel op zijn plaats. CRM-software helpt per slot van rekening ook de veiligheid van persoonsgegevens te waarborgen. Indien je veel gevoelige gegevens verwerkt en niet zelf over de nodige IT-kennis beschikt, is het gebruik van CRM-applicaties aangeraden. Datzelfde geldt indien klanten hoge eisen stellen aan de communicatie met jouw onderneming.
In de medische en financiële sector, waar gegevens ook beveiligingstechnisch meer aandacht moeten krijgen, willen klanten niet zomaar enkele dagen wachten op een halfslachtig antwoord. Daar straft de consument jou voor af. Maar als lokale houtbewerker is dat misschien minder belangrijk en verzamel je waarschijnlijk minder gevoelige persoonsgegevens. Dan hoef je nog niet meteen voor CRM-software te kiezen.
Laat CRM-software meegroeien met je onderneming
Het klopt natuurlijk wel dat aan CRM-software een prijskaartje kleeft, terwijl je als starter misschien niet alle functionaliteiten nodig hebt. Houd daarmee rekening bij het kiezen van een CRM-aanbieder en kies uiteraard voor een leverancier met een scherpe prijs. “Volstaat het dat ik op basis van deze twee criteria CRM software vergelijk?”, denk je nu misschien. Het antwoord hierop is echter volmondig negatief. Nuancering, weet je nog wel?
Net zoals handmatige processen kan ook CRM-software immers een rem zetten op jouw groei. Daarom is het belangrijk dat de gekozen CRM-software ook in de toekomst met jouw onderneming mee kan evolueren. In een ideaal geval biedt de CRM-leverancier verschillende licenties aan waarbij je stap voor stap een versnelling hoger schakelt. En dan loont het om al in de prille beginfase de prijzen en mogelijkheden van de uitgebreidere licenties te vergelijken. Dan hoef je later niet holderdebolder naar een andere leverancier over te stappen.
Weet ten slotte dat je steeds zal moeten kiezen tussen lokaal geïnstalleerde CRM-software of CRM-systemen in de cloud. Als beginnende ondernemer krijgen clouddiensten over het algemeen de voorkeur omdat je dan niet hoeft te investeren in een eigen server en ook geen IT-expertise in huis hoeft te halen. Veel grotere bedrijven kiezen dan weer voor lokale CRM-software. Maar tenzij het voor jou wel heel hard gaat, hoef je je daar nog niet meteen druk over te maken.