Je product of dienst laten slagen met het Value Proposition Canvas
Het Value Proposition Canvas – van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur – staat ook wel bekend als het Waarde Propositie Canvas. Het canvas is de volgende stap na het Business Model Canvas waar we dieper op ingaan in onze blog Met het Business Model Canvas geef jij invulling aan je eigen bedrijf. In dit blog leggen we uit hoe je het Value Proposition Canvas inzet voor je eigen bedrijf. Maar voordat we aan de slag gaan volgt eerst een korte introductievideo:
De markt betreden met wat jij wilt in plaats van wat de klant wilt
Als ondernemer wil je natuurlijk een product of dienst ontwikkelen dat aanslaat bij je doelgroep. Dit is niet altijd het geval, een ondernemer ontwikkelt vaak een product of dienst zonder er bij stil te staan of er wel mensen zijn die het willen. Met andere woorden, veel ondernemers betreden de markt met een product of dienst dat ze hebben en niet met wat de klant wilt. Dit is dan ook de reden dat gemiddeld 40% van de startende ondernemers het vijfde jaar niet redt.
De twee segmenten van het Value Proposition Canvas
Het Value Proposition Canvas zoomt in op twee segmenten die we kennen van het Business Model Canvas. Het gaat dan om de waarde propositie en het klantsegment. Als ondernemer helpt het je doordat je nog dieper ingaat op je waarde propositie en je klantsegmenten. Met als doel te achterhalen welk probleem je voor je klanten gaat oplossen, welke moeilijkheden zij ondervinden en welke behoeftes zij hebben.
De invulling van het model
Zoals onderstaande afbeelding al doet vermoeden bestaat het Value Proposition Canvas uit twee segmenten die ieder onderverdeeld zijn in drie subsegmenten. Laten we beginnen bij de rechterkant, net zoals dat bij het Business Model Canvas het geval is. Hier staan de ‘Customer Jobs’, de ‘Customer Pains’ en de ‘Customer Gains’.
Customer Jobs
In dit subsegment vul je alle behoeften van je klant in. Ook omschrijf je hier het probleem dat jouw klant probeert op te lossen, en welke taken zij uitvoeren om dat probleem ook daadwerkelijk op te lossen. Om hierachter te komen is het van belang dat je in gesprek gaat met de personen die je hebt omschreven tijdens het invullen van het Business Model Canvas.
Customer Pains
Hier ga je op zoek naar alle negatieve emoties, onnodige kosten en situaties waar je potentiële klant mee te maken krijgt voor, tijdens en nadat de klant de taak heeft volbracht. Door de juiste vragen te stellen tijdens je interviews krijg je hier een steeds beter beeld van.
Customer Gains
Om de Customer Gains te achterhalen verzamel je alle voordelen waar de klant naar op zoek is, dit kunnen persoonlijke voordelen, economische voordelen of functionele voordelen zijn. Zoals positieve emoties, functionele benodigdheden of een kostenbesparing. Het is dus van belang dat je je interviews goed voorbereid om zoveel mogelijk waardevolle informatie te krijgen.
Wat heeft je eigen bedrijf te bieden?
Het is aan te raden om door te gaan met het voeren van gesprekken totdat er geen nieuwe inzichten meer voortkomen uit de gesprekken. Wanneer dat het geval is, vat je alles samen en categoriseer je de uitspraken van de personen je hebt geïnterviewd. Zodoende krijg je een duidelijk beeld van je doelgroep omdat veel van hen tegen dezelfde problemen aanlopen. Pas wanneer je dat duidelijk hebt voor jezelf, kan je beschrijven hoe je eigen onderneming hierop gaat inspelen.
De linkerkant van het Value Proposition Canvas
De linkerkant van het Value Proposition Canvas model is net als de rechterkant verdeeld onder drie subsegmenten. Hier staan je ‘Products & Services’, ‘Pain Releavers’ en ‘Gain Creators’.
Products & Services
Hier gaat het allemaal om je producten en diensten die je om je waarde propositie heen hebt gebouwd.
Pain Releavers
In dit subsegment beschrijf je hoe jouw product of dienst de pijn die je klant ervaart tenietdoet. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw product of dienst afrekent met de negatieve emoties en onnodige kosten.
Gain Creators
Wanneer je de ‘Gain Creators’ omschrijft ga je op zoek naar de toegevoegde waarde die jouw product of dienst biedt aan je klant. Welke aspecten zorgen ervoor dat je eigen bedrijf persoonlijke voordelen, economische voordelen of functionele voordelen levert aan je klant?
Het Value Proposition Canvas stelt je in staat om de behoefte van je klant dusdanig in kaart te brengen dat jij daar met je producten en services op in kunt spelen. Je betreedt dan de markt met datgene waar je klanten naar verlangen en niet met hetgeen waarvan je denkt dat je klanten ernaar verlangen. Verlies hierbij nooit het oog op je waarde propositie, hetgeen de producten van je eigen bedrijf uniek maakt. Wil jij het Value Proposition Canvas invullen voor je eigen bedrijf maar kom je er niet uit? Wij denken graag met je mee. Laat een reactie achter zodat wij je op weg kunnen helpen.