Ga op zoek naar jouw Growth Hack!
Met Growth Hacking ga je testen totdat een product het waard is om te marketen. Nu is het tijd om op zoek te gaan naar de kickstart die je bedrijf laat groeien. Zonder deze groei zullen zelfs de best ontwikkelde producten stranden. De gedachtegang dat mensen je goede idee vanzelf oppakken is niet meer van deze tijd. Je moet ze naar je toe trekken. Dit is de taak van de Growth Hacker. Lees hier deel 1 en deel 2 van onze serie over Growth Hacking.
Op zoek naar potentiële klanten
Hoe trekken we mensen naar ons toe? In ieder geval niet door met budget te smijten en oude ineffectieve methodes te gebruiken. Het is niet nodig om op de voorpagina van het AD te komen, belangrijker is om op de voorpagina te komen van hetgeen waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is beter om een duizendtal mensen te bereiken die écht geïnteresseerd zijn, dan een miljoen mensen te bereiken die er niets om geven. Dus net als traditionele marketeers zijn Growth Hackers op zoek naar potentiële klanten maar dan klanten vinden op een goedkope, effectieve en unieke manier.
Maak deel uit van je doelgroep
Zijn het mensen met een interesse in technologie? Dan vindt je ze waarschijnlijk op Tweakers.net. Zijn ze gek op het maken van selfies? Dan vindt je ze waarschijnlijk op Snapchat. Hebben ze dezelfde interesses als jij? Dan is de kans groot dat ze dezelfde websites en blogs bezoeken als dat jij zelf doet. Grijp hun aandacht en laat ze niet meer gaan. Zo simpel is het. Zo lang je niet weet waar je doelgroep zich bevindt, dan weet je niet genoeg van je markt om een product te kunnen lanceren. Weet je dat wel, dan volgen nu een aantal tips om ze te benaderen:
- Reik uit naar de websites waarvan je weet dat je doelgroep zich bevindt en stuur ze een e-mail met daarin het volgende: “Dit is wie we zijn, dit is wat we doen en dit is waarom je over ons wilt vertellen.”
- Begin zelf te posten op fora waar je doelgroep actief is.
- Schrijf een blog over populaire onderwerpen die traffic genereren en indirect je product in een goed daglicht zetten.
- Geef mensen een kleine beloning voor het inschrijven op je service.
Als je product echt speciaal is gemaakt voor de doelgroep waarop je je richt, willen ze graag over je schrijven. Hierna wil je natuurlijk dat mensen zich zullen inschrijven om een alert te ontvangen wanneer jouw product of dienst van start gaat. Het gaat er niet om hoeveel mensen van je bestaan af weten. Het gaat erom dat mensen zich inschrijven. “Focusing on customer acquisition over ‘awareness’ takes discipline. At a certain scale, brand building makes sense. But for the first two years it’s a total waste of money.”
Klaar om te starten met het Growth Hacken van jouw eigen bedrijf? Bekijk dan Growth Hacken tools die je op weg helpen naar groei!