4 tips die jij als ondernemer direct kunt toepassen
Het runnen van je bedrijf wordt door niemand anders gedaan dan… juist, door jou! Alle verantwoordelijkheid ligt bij jezelf, maar dit betekent niet dat je er helemaal alleen voor staat. Daarom heeft Wijzer Ondernemen in deze blog vier praktische tips opgenomen die direct toegepast kunnen worden op jouw bedrijf. Zo maak jij je bedrijf elke dag een beetje beter.
1. Gewoon doen
Te beginnen met één van de belangrijkste tips: gewoon doen! Wanneer je urenlang blijft malen over hetzelfde onderwerp is het soms beter om het maar gewoon uit te voeren. Het voordeel hiervan is dat jij je aannames kan testen.
Nadenken vs. testen
Stel je wilt een nieuw product of dienst lanceren; traditioneel gezien dien je eerst een uitgebreid plan te schrijven waarin jij je waarde propositie verwerkt, omschrijft wie je doelgroep is en hoe je denkt deze te bereiken. Eigenlijk is dit heel vreemd omdat je op deze manier slechts beschrijft wie jij wilt dat je doelgroep is. De moderne aanpak hiervoor steekt anders in elkaar. Je begint net als bij de traditionele manier met het opstellen van een waarde propositie en vanuit daar omschrijf je wie je denkt dat je doelgroep is.
Het verschil met de moderne manier zit hem in hetgeen dat je eerst nagaat wat je wil oplossen en voor wie. De doelgroep hoeft dus niet tot in detail te worden omschreven. Je baseert je doelgroep op een aanname; je verwacht bijvoorbeeld dat het vrouwen zijn in de leeftijdscategorie 28 tot 36 jaar. Normaal gesproken baseer je de rest van je ondernemingsplan op de doelgroep die je hebt vastgesteld. Met deze nieuwe manier ga je het product of dienst testen bij je doelgroep. Dit doe je net zo lang totdat je product of dienst aansluit bij je doelgroep. Het kan dus zomaar zijn dat je er gaandeweg achter komt dat de leeftijdscategorie van je doelgroep hoger of lager ligt, of dat jij je moet richten op mannen. Ook kan je erachter komen dat je product of dienst aangepast dient te worden om nog beter bij je uiteindelijke doelgroep aan te sluiten. Deze vondst noemen we de product/market fit.
Product/market fit
Gedurende je testfase – waarin je je aannames gaat proberen te verifiëren – spreek je talloze mensen die bijdragen aan het vinden van je product/market fit. Wanneer jij je product/market fit hebt gevonden, heb je een product of dienst in handen waar klanten echt op zitten te wachten.
2. Uitbesteden
Als ondernemer heb je graag alles zelf in de hand. Zo behoud je controle over alle zaken in je bedrijf en is er uiteindelijk maar één persoon die je de schuld kan geven wanneer er iets misgaat: jijzelf. Toch is het voor sommige aspecten van je onderneming niet onverstandig om zaken uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van blogs of het beheren van social media. Vooral bloggen kan een tijdrovend karwei zijn. Want laten we eerlijk zijn, de tijd die je kwijt bent aan het schrijven van een blog, kan je beter besteden aan het onderhouden van de relaties met je bestaande klanten of het vinden van nieuwe klanten.
Maar niet alleen je blogs zijn ideaal om uit te besteden, denk bijvoorbeeld ook eens aan het uitbesteden van IT of grafische vormgeving. Zo kun jij je focussen op je eigen expertises en kun jij je gebreken aanvullen door expertises van buitenaf. Zaken uitbesteden hoeft dan ook niet per definitie een grote kostenpost te zijn. Kijk maar eens rond in je omgeving en je zult je verbazen hoeveel mensen er zijn die wat voor je kunnen betekenen. Zo kun jij je eigen expertises misschien wel weer inzetten om anderen uit de brand te helpen.
3. Beperk jezelf in je aanbod
Jezelf beperken in je aanbod komt erop neer dat je af en toe gewoon ‘nee’ moet durven zeggen. Doe alleen de dingen waar je echt goed in bent, en wees eerlijk naar jezelf wanneer je iets niet kunt. Wees ook niet bang om een klant af te wijzen wanneer deze je vraagt om iets te doen waar je geen ervaring mee hebt. Dit voorkomt bij jou een hoop stress doordat je geen overeenkomst bent aangegaan die je niet kunt waarmaken. Voor de klant is dit ook beter. Deze zal dan wellicht overstappen naar een andere aanbieder die zijn wens wel kan vervullen, maar dat is altijd beter dan ondermaats werk leveren. Tevens zullen klanten je eerlijkheid waarderen waardoor je als het ware kan spreken over een tevreden afgewezen klant.
4. Doe meer dan je belooft
Zorg er wel altijd voor dat de dingen die je wel doet, extra goed doet! Ook wel overdeliveren genoemd. Wanneer jij je product of dienst onder bepaalde voorwaarden verkoopt, zorg dan altijd dat je bij oplevering net even wat extra’s meegeeft. Voor een webshop kan dit iets zijn in de trant van een handgeschreven kaartje waarmee jij je klant bedankt voor zijn/haar bestelling. Klanten onthouden je hierdoor en zullen zo eerder over je praten, waardoor zij zichzelf onbewust inzetten als ambassadeurs voor je bedrijf.
Tot zover de tips die je direct kunt toepassen op je eigen bedrijf. Bezoek deze pagina regelmatig om er zeker van te zijn dat je geen van onze praktische tips mist. Heb je zelf nog tips, laat het ons dan weten in de reacties!