Digitale marketing; 3 toepassingen die jij direct kunt inzetten voor je eigen bedrijf!
Er is geen twijfel over mogelijk dat, in het moderne landschap, een groot deel van je marketingstrategie zich richt op digitaal. Consumenten en bedrijven zijn bijna altijd online en jij wilt je consumenten bereiken en hun gedrag observeren om erachter te komen waar zij de meeste tijd aan besteden. Maar wanneer je een bedrijf start en wilt laten groeien heb je al genoeg te doen. Hoe zorg je er dan voor dat jij je digitale marketingstrategie creëert, stuurt en finetunet? Om deze vraag te beantwoorden hebben we drie digitale marketingstrategieën uitgelicht die marketeers gebruiken om bedrijven te laten groeien.
Wat is een digitale strategie?
In het kort: digitale marketingstrategie zijn acties die je onderneemt om je doelen te bereiken met behulp van online marketing. De term ‘strategie’ lijkt misschien intimiderend, maar het bouwen van een effectieve strategie hoeft niet moeilijk te zijn. Simpel gezegd, een strategie is slechts een plan of actie die bijdraagt aan het behalen van je doel(en). Bijvoorbeeld 25% meer aanvragen krijgen op je website ten opzichte van vorig jaar. Het kan lastig zijn om ook daadwerkelijk te beginnen met het opbouwen van een strategie, daarom leggen we je eerst uit hoe een digitale marketingcampagne eruitziet, waarna wij je drie bouwstenen aanreiken voor het opzetten van een effectieve digitale marketingstrategie.
Wat is een digitale marketingcampagne?
Het is eenvoudig om je digitale strategie te verwarren met je digitale marketingcampagne. Waar je digitale strategie de focus legt op het bereiken van een doel, zien we dat het bij digitale marketingcampagnes gaat om de bouwstenen of acties binnen je strategie, die je op weg helpen je doel te bereiken. Je wilt bijvoorbeeld een campagne opzetten waarbij jij je beste content inzet om meer leads te genereren. De campagne is dan onderdeel van je strategie om meer leads te genereren. Nu je een beter beeld hebt van de basics van digitale strategie en digitale marketingcampagnes duiken we in het bouwen van een strategie.
Hoe bouw je een uitgebreide digitale strategie?
1. Maak je persona’s
Voor iedere marketingstrategie (zowel online als offline) moet je weten op wie jij je wilt richten. De beste digitale strategieën zijn gebouwd op gedetailleerde persona’s. Het eerste wat je daarom doet is het creëren van deze persona’s. Persona’s zijn je ideale klanten en komen tot stand door onderzoek, enquêtes en interviews met je doelgroep. Het is belangrijk dat deze informatie gebaseerd is op echte data. Het doen van aannames kan ervoor zorgen dat je marketingstrategie totaal de verkeerde kant op gaat.
Maar welke informatie moet je dan verzamelen? Dit hangt uiteraard af van je business en is tevens afhankelijk of je in B2B, of B2C markt opereert. We geven je een startpunt. Houd wel rekening dat je deze zelf nog moet finetunen op basis van je eigen bedrijf.
Kwantitatieve (of demografische) gegevens
- Locatie: Je kan Google Analytics gebruiken om te identificeren vanuit welke locaties je websiteverkeer vandaan komt.
- Leeftijd: Afhankelijk van je bedrijf zal dit wel/niet relevant zijn.
- Inkomen: Gevoelige informatie als het inkomen kan je prima vragen in een interview aangezien veel mensen dit niet zullen invullen tijdens een enquête.
- Functie: Relevant voor B2B bedrijven, je komt hierachter door te kijken naar je huidige klantenbestand.
Kwalitatieve (of psychografische) informatie
- Doelen: Afhankelijk van hetgeen dat je product of dienst probeert te doen of op te lossen, heb je waarschijnlijk al een goed idee welke doelen je klanten proberen te behalen. Deze aannames test je vervolgens door met je klanten in gesprek te gaan.
- Uitdagingen: Ook hier kom je achter door met je klanten of klantenservice te praten. Zo krijg je een idee van de algemene uitdagingen waar je klanten tegenaan lopen.
- Hobby’s en interesses: Praat met klanten en mensen die tot je doelgroep behoren.
Voeg al deze informatie samen en creëer één of meerdere persona’s die het middelpunt van je digitale marketingstrategie zullen zijn.
2. Identificeer je doelen en de marketingtools die je daarbij nodig hebt
Je marketingdoelen zullen altijd hand in hand moeten gaan met de fundamentele doelen van je eigen bedrijf. Bijvoorbeeld als het doel van je bedrijf is om de online omzet met 20% te laten stijgen, dan zal je als marketeer 50% meer leads moeten genereren vanuit je website ten opzichte van vorig jaar om bij te dragen aan het succes. Wat je doel ook is, je zal altijd moeten weten hoe je dit moet meten, en nog belangrijker, daadwerkelijk in staat zijn om het te meten.
3. Evalueer je bestaande digitale marketingkanalen
Wanneer je overweegt om je beschikbare digitale marketingkanalen te integreren in je strategie, is het verstandig om eerst het grote plaatje te overzien om te voorkomen dat je overweldigd wordt. Je owned, earned en paid media helpen je bij het categoriseren van de digitale kanalen die je al in gebruik hebt.
Owned media
Dit refereert naar je digitale activa dat je merk of bedrijf bezit. Dit kan je website zijn, maar ook je sociale media profielen en blogwebsite, zolang je eigen bedrijf er maar de controle over heeft.
Earned media
Earned media omvat alle media-exposure die je hebt verdiend door bijvoorbeeld mond-tot-mond reclame. Of door je content die is geplaatst op andere websites of door je PR bijvoorbeeld. Earned media is de herkenning die je als resultaat krijgt. Je verdient dit onder andere door positieve reviews en doordat mensen je content delen op sociale media.
Paid media
Paid media spreekt redelijk voor zich en verwijst naar elk kanaal waar je geld aan besteed om op te vallen bij je doelgroep. Hier vallen onder andere Google AdWords, betaalde sociale mediaberichten, gesponsorde berichten op andere websites en elk ander medium waarvoor betaald wordt onder. Dit alles om de zichtbaarheid van je eigen bedrijf te vergroten.
Verzamel alles wat je hebt en categoriseer dit om een goed overzicht te krijgen van je owned, earned en paid media. Je digitale marketingstrategie kan elementen van alle drie de kanalen bevatten, die allemaal samenwerken om je te helpen met het behalen van je doel. Dit zou bijvoorbeeld als volgt kunnen werken, je hebt een owned stuk content op een landingspagina van je website gezet met als doel het genereren van nieuwe leads. Om het aantal leads te vergroten heb je extra moeite gedaan om de content deelbaar te maken. Waardoor andere mensen dit via hun persoonlijke sociale mediakanalen verspreiden en het verkeer naar de landingspagina wordt vergroot. Dit is dus het earned media aspect. Om dit succes te blijven ondersteunen plaats je gesponsord Facebook bericht om zo een groter deel van je doelgroep te bereiken.
Op deze manier werken alle drie de aspecten samen, het is uiteraard niet verplicht om alle 3 de kanalen te gebruiken. Wanneer je owned en earned media succesvol zijn is het misschien niet nodig om hier nog paid media aan toe te voegen. Het gaat uiteindelijk allemaal om het evalueren van de beste oplossing om je doel te bereiken en vervolgens de kanalen te integreren die het beste voor je eigen bedrijf en je digitale marketingstrategie werken.
Heb je zelf tips voor een digitale strategie? Laat het ons weten door een comment te plaatsen. Heeft dit artikel je geholpen? Wees vrij om het te delen via onderstaande sociale media.