personeel werven

Zelf personeel werven of uitbesteden? De voor- en nadelen

Published On 29 juli 2021 | By Dennis Verbaandert | Bedrijf Laten Groeien, Personeel

Als ondernemer heb je veel verschillende dingen waar je verantwoordelijk voor bent. Zo ook voor het selecteren en het aannemen van nieuw personeel. Maar wanneer je het erg druk hebt met andere werkzaamheden, dan zou je erover na kunnen denken om het werven van nieuw personeel uit te besteden. Zelf personeel werven of uitbesteden hebben beide verschillende voor- en nadelen. Het is goed om op de hoogte te zijn van deze voor- en nadelen, zodat je een goede afweging kunt maken. In dit artikel lees je alle voor- en nadelen van zowel zelf personeel werven als de werving en selectie uitbesteden.

Hoe groot is jouw netwerk?

Als je nieuwe werknemers zoekt, dan is het allereerst belangrijk om binnen je eigen netwerk te kijken naar geschikte kandidaten. Als je potentiele werknemers in je netwerk hebt, dan is het heel gemakkelijk om hen een voorstel te doen en binnen te halen. Daarnaast kun je via social media een heel eind komen voor de werving en selectie van geschikte kandidaten. Wanneer je niet zo’n groot netwerk hebt of niet heel actief bent op social media, dan kan het voordelig zijn om het werven van personeel uit te besteden. Een wervingsbureau heeft vaak een groot netwerk en is gespecialiseerd in het zoeken naar de juiste kandidaten. Zij hebben vaak binnen no time een geschikte kandidaat.

Snelheid

Als je zelf naar personeel aan het zoeken bent, dan kan dat je behoorlijk veel tijd kosten. Daarnaast kost het je ook nog eens veel geld als je een bepaalde functie voor lange tijd niet hebt ingevuld. Dat wil je natuurlijk niet, maar je wil ook niet de eerste en de beste sollicitant aannemen. Dat geldt al helemaal als het gaat om specialistische vacatures die je hebt open staan. Een wervingsbureau is daarom ideaal om tijd te besparen. Zij nemen de volledige werving en selectie van jou over en komen snel met resultaat.

Geld

Het uitbesteden van personeel werven kost natuurlijk geld. En daar zit je als (beginnende) ondernemer niet altijd op te wachten. Daarom zijn de kosten een belangrijk aspect om mee te nemen in je overweging om zelf personeel te werven of om het uit te besteden. Door het zelf te doen kun je veel kosten besparen. Toch moet je je wel bedenken dat je minder tijd zal hebben voor reguliere taken als je je personeel zelf gaat werven. Dat kost ook weer tijd en geld. Maak dus een kostenplaatje voor jezelf van wat het je kost om het zelf te doen en wat het je zou kosten om het uit te besteden. Dan zal je het beste weloverwogen besluit kunnen nemen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *