Hoe maak je een goede whitepaper? 4 onmisbare tips!
Zoek jij een originele manier om positieve aandacht voor jouw bedrijf te genereren? En wil jij jouw kennis delen met klanten of bezoekers? Dan is het delen van een whitepaper een goede manier van marketing voor jouw bedrijf. Door informatie in de vorm van een whitepaper aan te bieden op jouw website, creëer je meteen de mogelijkheid om waardevolle leads te verzamelen. Op die manier kan jouw whitepaper zelfs een positieve invloed hebben op je online conversie. Maar hoe maak je nu een goede whitepaper? In dit artikel delen wij 4 onmisbare tips waarmee je direct zelf aan de slag kunt!
1. Jouw whitepaper legt de oplossing voor een probleem uit
Ga terug naar de basis en pak jouw ondernemingsplan erbij. Hierin staat voor welk probleem jouw product of dienst de oplossing biedt. Dit is de informatie die jouw klanten gaat helpen, dus wordt dit het uitgangspunt voor de informatieve whitepaper die je gaat schrijven. Zonder probleem of oplossing is er voor de lezer geen reden om jouw product of dienst te kopen, dus benoem dit expliciet in je verhaal!
2. Zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke tekst
Zorg ervoor dat je het probleem kort en bondig benoemt en vervolg je verhaal met een duidelijke uitleg van de oplossing die jouw product of dienst de klant biedt. Besteed voldoende aandacht aan de bewoording van dit verhaal; dit is de trigger waardoor de lezer jouw product of dienst gaat afnemen. Als je zelf niet zo’n schrijver bent, kun je het beste jouw whitepaper laten schrijven.
3. Zet je verhaal kracht bij met een goede opmaak
Een echt goede whitepaper bestaat – naast een goed geschreven tekst – ook uit informatieve afbeeldingen die het verhaal kracht bijzetten. Zo wordt zelfs voor de moderne lezer met korte spanningsboog jouw verhaal in één oogopslag duidelijk. De opmaak van het document is minstens zo belangrijk als de tekst. Heb jij hiervoor de juiste tools in handen? Goed om te weten: als je jouw whitepaper laat schrijven, krijg je de juiste opmaak er vaak gratis bij.
4. Maak van je whitepaper een leadgenerator
Bedenk van tevoren goed welk doel de whitepaper heeft binnen jouw marketingstrategie. Afhankelijk van dit doel ga je met het document de voor jou belangrijke leads verzamelen. Wil je de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten? Zorg dan voor een whitepaper die aantrekkelijk is om op social media te delen en zet jouw bedrijfsgegevens vast in het document. Wil je de online conversie vergroten? Laat mensen die de whitepaper downloaden zich inschrijven op een mailinglist, zodat je hen als potentiële kopers kan informeren over jouw product of dienst.