het belang van marketingstrategie

Waarom een marketingstrategie essentieel is om je start-up succesvol te maken

Published On 21 oktober 2019 | By Roeland van Poorten | Marketing

Binnen iedere onderneming, of het nu een start-up of een compleet ontwikkeld bedrijf is, is marketing een onmisbaar onderdeel. Grote kans dat je in het begin van je onderneming ‘maar wat doet’, puur omdat je nog geen ervaring hebt met het hele pakket om van een start-up een scale-up te maken. Vroeg of laat moet je er echter toch aan geloven om je te verdiepen in verschillende manieren om van je bedrijf een succes te maken. Een marketingstrategie is bijvoorbeeld een absolute must om te hebben om je start-up te ontwikkelen. In dit artikel vertellen we je meer waarom zo’n strategie zo belangrijk is.

Wat is een marketingstrategie en waarom is het zo belangrijk?

Op het moment dat je officieel je eigen onderneming bent begonnen, moet het ondernemen eigenlijk pas echt beginnen. Daarom is het bepalen van een lange-termijnkoers onmisbaar, wil je dat je bedrijf past en succesvol wordt in de huidige markt. Een marketingstrategie is dé manier om zo’n koers te bepalen. Wat wil je bereiken met je onderneming en wat heb je daarvoor nodig? Een goede afstemming tussen omgeving en organisatie is noodzakelijk en dat is precies wat je bepaalt met een marketingstrategie. Met zo’n strategie weet je immers wat de doelen van de organisatie zijn en welke middelen er nodig zijn om die doelen te bereiken.

Een marketingstrategie is belangrijk voor een onderneming omdat een bedrijf zich zichtbaar moet maken binnen de markt. Wil je opvallen én wil je klanten trekken dan moet je anders zijn dan je concurrentie. In Nederland blijft het aantal bedrijven immers met het jaar groeien. Opvallen kun je onder andere laten zien door een duidelijk marketingplan. Heb je zo’n strategie eenmaal staan en werkt de strategie dan kun je er ook later op terug vallen wanneer de koers binnen je bedrijf even lijkt te wijzigen. Kortom: een marketingstrategie is essentieel binnen ieder bedrijf.

Kies de juiste strategie en schakel een professional in

Natuurlijk kan zo’n strategie alleen werken wanneer je voor de juiste marketingstrategie kiest inclusief de bijpassende tools. Er zijn namelijk verschillende marketingstrategieën waar je uit kunt kiezen, waarbij de één voor een ander juist wel kan werken maar voor jouw bedrijf bijvoorbeeld totaal niet. Zo heb je bijvoorbeeld contentmarketing, een manier van marketing die anno 2019 onmisbaar is voor de meeste bedrijven die goed gevonden willen worden door potentiële klanten. Ook kun je kiezen voor affiliate marketing, database marketing, guerilla marketing, internationale marketing en meer.

Weet je niet goed waar je moet beginnen met je marketingstrategie? Dan is het aan te raden om een professioneel marketingbureau voor je onderneming in te schakelen. Experts van zo’n bureau hebben ervaring met de verschillende vormen van strategieën en kunnen mede daardoor bepalen wat jouw start-up nodig heeft om uit te groeien tot een succes. Succesvolle marketing zorgt er op die manier voor dat je naamsbekendheid krijgt en dat mensen aandacht kunnen/zullen krijgen voor je bedrijf. Ook wordt marketing gebruikt om bestaande klanten tevreden te houden en te laten blijven door diverse acties op te zetten.

Gratis steun en advies voor start-ups

Het belangrijkste doel van een goede marketingstrategie is dus klanten te krijgen en uiteindelijk dus de zakelijke bankrekening te kunnen spekken. Het maakt dus niet uit hoe groot je start-up is, van zzp’ers tot aan mkb’ers, een goede strategie helpt je altijd bij het behalen van je doelen voor je bedrijf. Als andere beginnende ondernemers het met start-ups of zelfs al scale-ups kunnen dan moet jij het toch ook kunnen bereiken? Hierbij is het goed om in je achterhoofd te houden dat niet iedere concurrent een daadwerkelijke concurrent is. Je kunt immers het beste leren van andere mensen in hetzelfde vak of in een gelijkwaardig vak.

Wist je bijvoorbeeld dat er veel, vaak grotere, ondernemingen zijn die (gratis) steun en advies aanbieden? Grote, bekende bedrijven bieden bijvoorbeeld regelmatig workshops aan voor start-ups en beginnende ondernemers om op die manier hun eigen mentaliteit rondom start-ups te krijgen of te verhogen. Daarnaast is de Nederlandse overheid een groot voorstander van start-ups, mits je haalbare doelen stelt die het liefst ook nog eens vernieuwend zijn. Zo kun je bijvoorbeeld diverse subsidies op het gebied van marketing aanvragen om je start-up knallend te beginnen. Om een succes te maken van je bedrijf is een marketingstrategie dus onmisbaar. Hierbij moet je goed onthouden dat dergelijke strategieën net zoals trends rondom marketing met de tijd mee moeten gaan. Steek er dus voldoende tijd, energie en geld in zodat je start-up succesvol kan worden.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *