Wat is linkbuilding en wat komt er allemaal bij kijken?
Linkbuilding: je hebt er misschien al van gehoord. Het zorgt ervoor dat websites hoog te scoren in de zoekresultaten van Google. Tenminste, als je het goed toepast. Link building is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Maar wat is het precies? In dit artikel leggen we het je graag uit!
Wat is link building?
In principe is linkbuilding het een proces waarbij websites naar elkaar linken om hun online zichtbaarheid te vergroten. Het wordt gedaan met behulp van trefwoorden omdat het een goed idee is om een goede interne linking structuur te hebben. Wanneer je dit niet goed ziet, krijgt jouw website een minder hoge positie in de zoekresultaten. Sterker nog: Google ‘straft’ je hiervoor. En wanneer je het echt te bont maakt verdwijnt jouw website zelfs uit de zoekresultaten.
Hoe kun je aan linkbuilding doen?
Er zijn een aantal manieren waarop je linkbuilding kunt toepassen. Zo is het een optie om links uit te wisselen met andere websites, of het nu betaald of organisch is. Daarnaast is het handig om artikelen te delen op andere sites. Deze taken hoef je echt niet alleen te doen. Een SEO specialist neemt graag het werk voor je uit handen. Tegenwoordig bieden verschillende gerenommeerde SEO bedrijven hun diensten aan voor linkbuilding. Natuurlijk betaal je daar wel een vergoeding voor. Maar de prijs die je betaalt valt in het niet bij de resultaten die je bereikt.
Kosteneffectieve online marketingstrategie
Natuurlijk kun je wel besparen op een online marketingstrategie. De kostenfactor is zeker iets om te overwegen. Wanneer je linkbuilding overweegt voor je site, moet je ervoor zorgen dat het kosteneffectief is. Oftewel: de investering moet zich uitbetalen. Het is een investering die de moeite waard is, maar zorg er ook voor dat de investering de moeite waard zal zijn.
Combinatie van organisch en pay-per-click
Veel voorkomende SEO diensten van diverse marketing of linkbuilding bureau’s zijn als het ware ‘hybride’. Je kunt het zien als een combinatie van SEO en PPC (Pay Per Click). Simpel gezegd is organische SEO zoekmachine optimalisatie, terwijl Hybride SEO pay-per-click advertising betreft. Denk je dat dat organische SEO de betere optie is? Dat klopt. Maar als het gaat om PPC-reclame, zullen jouw kosten per klik hoog zijn. Dit is een eenmalige betaling en leidt tot een hoge vermelding van jouw bedrijf in de zoekresultaten.
SEO richtlijnen volgen
De vraag is wel: hoe maakt een online marketingbureau een succes van de bovengenoemde combinatie? Hoe kan PPC onderdeel worden van organische SEO? Het antwoord is vrij simpel. Men volgt richtlijnen die door je SEO dienstverlener te volgen. Als klant dien je dus een linkbuilding service in te schakelen die de SEO regels en voorschriften nauwkeurig volgt. Dit houdt in dat de backlinks voor jouw website van hoge kwaliteit moeten zijn. Het hebben van backlinks zal jouw site geloofwaardiger maken.
Goede linkbuilding is de sleutel tot succes (maar dat niet alleen)
Een online marketing bureau van goede kwaliteit zal naast SEO, ook erop letten dat je website er ook op andere gebieden relevant uitziet. Denk bijvoorbeeld aan artikelen van hoge kwaliteit en mooie foto’s en afbeeldingen. Ook mogen we social media marketing niet vergeten. In dat geval richt het online marketing bureau zich op jouw online reputatie, zichtbaarheid en online verkoop. En tenslotte dient jouw website regelmatig te worden bijgewerkt. Ook daar kun je een online marketing bureau voor inhuren. We kunnen dus concluderen dat linkbuilding een essentieel onderdeel is van online marketing, maar dat er nog veel meer bij komt kijken. Een complexe, maar mooie uitdaging!