uitbesteden contentstrategie

Jouw contentstrategie uitbesteden: Wat jij moet weten voordat je begint

Published On 16 februari 2023 | By Roeland van Poorten | Marketing

Contentstrategie is een belangrijk onderdeel van het succes van elk bedrijf. Naarmate bedrijven groeien en complexer worden, kan het moeilijk zijn om de content over meerdere kanalen te beheren. Het uitbesteden van jouw contentstrategie aan een derde partij zoals Crossphase kan een geweldige manier zijn om tijd en middelen vrij te maken, zodat je zich op andere aspecten van jouw bedrijf kunt richten. Het is echter belangrijk om te begrijpen wat je moet weten voordat je begint. In dit artikel worden de voor- en nadelen van het uitbesteden van jouw contentstrategie besproken, evenals de belangrijkste overwegingen die je moet maken bij het selecteren van een derde partij. Het bespreekt de soorten content die kunnen worden uitbesteed, evenals de processen en procedures daarvoor. Ten slotte worden tips gegeven voor het beheer en de evaluatie van het succes van een uitbestede contentstrategie.

Wat komt er kijken bij het uitbesteden van de contentstrategie?

Of jij nu een klein bedrijf of een groot bedrijf bent, er zijn veel voordelen verbonden aan het uitbesteden van jouw contentstrategie. Het uitbesteden van jouw contentstrategie kan de druk op jouw team verlichten, terwijl je toch de content krijgt die je nodig hebt om jouw bedrijf op de markt te brengen. Naarmate jouw bedrijf groeit en jouw marketingkanalen toenemen, kan het een uitdaging zijn om de content van al die kanalen te beheren. Door een derde partij jouw content te laten voorbereiden en beheren, kun jij je richten op andere aspecten van jouw bedrijf, zoals het aannemen van extra medewerkers en het plannen van toekomstige groei. Afgezien van de voor de hand liggende voordelen van het uitbesteden van jouw contentstrategie, zijn er veel redenen waarom je dit zou moeten overwegen. Ten eerste, als jouw bedrijf groeit, zal de content die je produceert waarschijnlijk moeten worden uitgebreid om te voldoen aan de nieuwe kanalen en media die jij gebruikt om jouw bedrijf op de markt te brengen. Het uitbesteden van jouw contentstrategie kan je helpen de uitbreiding van jouw content aan te pakken.

Belangrijke overwegingen bij het kiezen van een leverancier

Er zijn een paar belangrijke overwegingen die je in gedachten moet houden bij het kiezen van een externe provider. Ten eerste, begrijp wat voor soort content jij wilt produceren. Als je geïnteresseerd bent in het schrijven van blogberichten, het opstellen van e-mails of het maken van video-content, moet je beslissen welk type content je door jouw externe provider wilt laten produceren. Ten tweede, begrijp de gewenste resultaten van de content. Wil jij dat jouw gebruikers een specifiek resultaat hebben als ze jouw content lezen? Wat wil je dat ze weten, begrijpen of doen na het lezen van jouw content? Zodra je deze resultaten begrijpt, ben je beter in staat een aanbieder te selecteren.

Soorten content die kunnen worden uitbesteed

Blog posts – Blog posts zijn een geweldige manier om snel dagelijks content te publiceren. Je kunt blog posts gebruiken om een verscheidenheid aan onderwerpen te behandelen, waaronder how-to gidsen, nieuws uit de sector en recente ontwikkelingen in jouw branche. 

E-mails – Met e-mails kun je snel met jouw klanten communiceren. E-mails kunnen worden gebruikt voor marketingactiviteiten, zoals jouw klanten herinneren aan komende evenementen, kortingen aanbieden en nieuwe producten of diensten van jouw bedrijf promoten.

Met social media posts kun je snel content publiceren die je kunt gebruiken om met jouw volgers in gesprek te gaan op social media kanalen. Deze content kan afbeeldingen en een paar zinnen bevatten waarmee jouw volgers zich met jouw content kunnen bezighouden.

Proces en procedures voor het uitbesteden van content

Wanneer jij jouw contentstrategie uitbesteedt, zul je ervoor willen zorgen dat de organisatie die jouw content produceert de juiste licentie heeft om dit te doen. Het is belangrijk te begrijpen welke rechten je aan jouw outsourcingpartner verleent. Ken specifieke rechten toe aan de derde partij om bepaalde soorten content te beheren, te creëren en te bewerken. Weet welke rechten jij verleent en waar ze worden beheerd.

Wijs specifieke rechten toe aan de derde partij om bepaalde soorten content te beheren, te creëren en te bewerken. Weet welke rechten jij verleent en waar ze worden beheerd. Het proces van het uitbesteden van content kan variëren afhankelijk van het soort content dat wordt geproduceerd. Als je bijvoorbeeld blogberichten uitbesteedt, zul je willen controleren of de derde partij toegang heeft tot het contentmanagementsysteem van de website waar de content wordt geschreven. Misschien wil je ook controleren of de derde partij de nodige toestemming heeft om de content te beheren.

Het succes van uitbestede content beheren en evalueren

Zodra je een provider hebt geselecteerd en bent begonnen met het uitbesteden van content, wil je weten hoe hun content presteert. Je kunt webanalyses gebruiken om de prestaties van de content te controleren, het gedrag van de gebruikers te volgen en de prestaties van de content te analyseren.

Gebruik webanalyse om te zien waar jouw content het beste presteert. Als jouw blogberichten bijvoorbeeld beter presteren dan jouw berichten op sociale media, kun jij jouw blogbericht aanpassen om de prestaties ervan te verbeteren. Je kunt web analytics ook gebruiken om te begrijpen aan welke soorten content jouw gebruikers de voorkeur geven. Je kunt bijvoorbeeld gegevens gebruiken om te bepalen welke content jouw gebruikers het leukst en het minst leuk vinden. Deze informatie kan jou helpen gebieden te identificeren waar je moet investeren in de toekomstige ontwikkeling van jouw content. Je kunt web analytics ook gebruiken om het gedrag van jouw gebruikers te begrijpen. Zo kun jij jouw content aanpassen om ervoor te zorgen dat jouw gebruikers de informatie krijgen die ze nodig hebben.

Tips voor het uitbesteden van contentstrategie

Wanneer jij jouw contentstrategie uitbesteedt, moet je dezelfde aanpak hanteren als op elk ander gebied. Je wilt content die werkt opschalen, content die niet werkt meten en jouw contentstrategie voortdurend herzien. Houd jouw gebruikers altijd centraal in jouw contentstrategie. Je kunt iteratief verschillende soorten content testen en kijken wat het beste werkt voor jouw publiek. Als je een externe provider kiest, zorg er dan voor dat je hun contentmanagementsysteem begrijpt. Jij wilt er zeker van zijn dat het systeem jou in staat stelt jouw content te beheren en zo nodig te herzien. Wanneer jij jouw contentstrategie uitbesteedt, moet je ervoor zorgen dat je content krijgt die werkt. Als jouw blogberichten effectief zijn, kun jij overwegen een fulltime contentschrijver in te huren om jou te helpen jouw andere deadlines te halen. Houd rekening met de tijd die nodig is om content die niet werkt op te schalen. Als jouw blogberichten te veel tijd kosten, kun je jouw contentstrategie terugschroeven tot de content effectiever is.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *