presentatie zakelijk

5 tips voor het geven van een zakelijke presentatie!

Published On 17 februari 2023 | By Roeland van Poorten | Bedrijf Laten Groeien

Tijdens een zakelijke presentatie is het belangrijk om te weten wat jouw doel is en wat voor boodschap je over wilt brengen. Het kan zijn dat je jouw collega’s moet informeren of potentiële klanten zien over te halen. Wat het doel ook is, het is altijd belangrijk om een professionele indruk achter te laten. Met de vijf onderstaande tips maak jij van jouw presentatie een waar succes!

Een persoonlijke band

Maak een zakelijke presentatie persoonlijk door het dragen van een naambadge. Op het moment dat jij jouw presentatie een persoonlijke touch geeft, komt het minder statisch over. Daarnaast krijgt het publiek sneller een persoonlijke band met jou, wat uiteindelijk de vertrouwensband versterkt. De persoonlijke touch zal ervoor zorgen dat je goeie resultaten boekt. Kortom, een naambadge is een echte must tijdens een zakelijke presentatie. Een naambadge met magneet is gemakkelijk te bevestigen en hiermee kom je snel representatief voor de dag.

Eén duidelijke boodschap

Probeer daarnaast de presentatie te baseren op één duidelijke boodschap.
Zo is het voor het publiek duidelijk waar de presentatie over gaat en dwaal je niet te veel af naar onderwerpen die er niet toe doen. Laat deze boodschap in verschillende delen van de presentatie terugkomen. Maak een begeleidende PowerPoint presentatie waarbij je wat hoofdpunten opschrijft. Gebruik weinig slides, aangezien de informatie op de PowerPoint niet leidend is, dat is jouw verhaal wel.

Begin bij de essentie

Om ervoor te zorgen dat het publiek gedurende de hele presentatie aandachtig blijft luisteren, kan je het beste jouw verhaal niet te lang maken. Doe je dit wel, dan verliest het publiek focus en aandacht en krijgen ze jouw boodschap misschien niet helemaal mee. Als je aan de zakelijke presentatie begint, benoem dan direct de essentie van jouw verhaal. Vervolgens licht je dit toe en eventueel overtuig of instrueer je het publiek, afhankelijk van het doel van de presentatie.

Eigen ervaringen en vakkennis

Probeer irrelevante informatie te vermijden tijdens een zakelijke presentatie. Benoem naast de duidelijke boodschap die je wilt meegeven alleen informatie die hier betrekking op heeft. Ook informatie waar het publiek iets mee kan doen of iets aan heeft, kan je meenemen in de presentatie. Probeer eigen ervaringen te combineren met interessante vakkennis om zo een sprekend en waardevol verhaal te kunnen vertellen.

Ervaring en kennis

Tot slot is het belangrijk om niet alle tekst uit je hoofd te leren, maar vooral te vertellen vanuit jouw hart. Aangezien je ervaring en kennis hebt op het gebied van het onderwerp, hoef je niet van te voren een heel verhaal klaar te hebben liggen. Creëer interactie met het publiek en neem dit mee in jouw presentatie. Je weet ten slotte niet op wat voor manier het publiek een bijdrage gaat leveren aan de presentatie, waardoor je dit niet van de voren kan oefenen.

Deel dit artikel op social media!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *